Opaľovanie
Unsplash/Amy Humphries

Leto je plné zábavy, slnka a dovoleniek, no k tomu všetkému neodmysliteľne patrí aj opaľovanie. Každá z nás chce byť pekne hnedá a cítiť sa krajšie, pretože po opaľovaní bude tvoja pleť žiariť. Vystavila si sa predsa vitamínu D, ktorý je veľmi zdravý, ale ak si nechceš slnením uškodiť, mala by si si osvojiť tieto rady, ako sa zdravo opáliť.

Na dovolenku si teda okrem trendy klobúkov zbaľ aj praktické veci, ktoré sme ti poradili už dávnejšie. Ak sa ale chceš krásne opáliť a nezničiť si pleť, skús odborné rady, o ktorých písali aj magazíny Healthline, Národná knižnica medicíny a Inca Collagen.

Dievča na kúpalisku
zdroj: Unsplash/belart84

Tak toto si určite nevedela

Možno by si neverila, že aj vystavovanie na slnku v malých dávkach môže byť prospešné. Portál Healthline poukázal na to, že keď je naša pokožka vystavená slnečnému žiareniu, cholesterol sa premení na vitamín D. A ten pomáha predchádzať niektorým bežným ochoreniam či chorobám.

Na blogu Inca Collagen sa uvádza, že opálenie je v skutočnosti iba ochranný mechanizmu kože. Vedela si o tom? „Keď na ňu dopadá ultrafialové žiarenie, bunky tesne pod povrchom kože zvané melanocyty začnú produkovať melanín. Je to pigment, ktorý pohlcuje UV žiarenie a tým ju chráni. Zároveň pokožku sfarbuje do hneda.“

Dievča sa opaľuje
zdroj: Unsplash/sensiblehippie

Možno si nevedela ani to, že vitamín D nezískaš iba zo stravy. Opaľovanie ho pomáha telu vytvárať prirodzene. Má to aj mnohé ďalšie pozitíva. Keď sa opáliš, znížiš prejavy depresie, budeš mať lepší spánok, silnejšie kosti či posilnený imunitný systém a dokonca priaznivo pôsobí aj v tehotenstve. Vitamín D znižuje riziko predčasného pôrodu.

Opaľovanie a jeho riziká

Opaľovanie však nie je bez rizík. Príliš veľa času na slnku môže viesť k slnečnej vyrážke (červená vyrážka, ktorá svrbí) či pľuzgierom. Existuje aj otrava slnkom, ktorá môže nastať v dôsledku príliš dlhého pobytu na slnku. Ide o červené hrbole na nohách, hrudi a rukách, ktoré taktiež svrbia.

Dievča sa opaľuje na deke
zdroj: Unsplash/fellow_traveler

Národná knižnica medicíny práve preto odporúča, aby si sa slnila bez opaľovacieho krému iba približne 20 minút denne. Ak chceš znížiť riziko spálenia slnkom, môžeš vonku vydržať 5 až 10 minút.

Ako sa opáliť a nespáliť

Ak chceš mať pekne opálenú pokožku a zároveň si neublížiť, pomôžu ti k tomu nasledovné tipy:

  • Používaj opaľovací krém s faktorom 30 a viac a aplikuj ho minimálne 15 minút pred odchodom na slnko.
  • Nezabudni si natrieť aj temeno hlavy, ak ho nemáš zakryté vlasmi. To znamená, že nezabúdaj ani na cestičku, pomocou ktorej si oddeľuješ vlasy na dve strany.
  • Vyhni sa soláriám. Okrem toho, že je to nebezpečné, väčšina solárií ani neobsahuje produkciu vitamínu D.

Dievčatá sa opaľujú
zdroj: Unsplash/Luddmyla .

  • Keď ti je na slnku horúco a potíš sa, urob si prestávku v tieni a nezabúdaj na časté pitie vody.
  • Jedz paradajky, ktoré obsahujú veľké množstvo lykopénu. Podľa výskumu Národnej knižnice medicíny to predchádza začervenaniu pokožky po opaľovaní.

Pomocou našich tipov, ktoré sme ti uviedli, určite získaš krásne opálenie, ktoré ti bude závidieť každá baba. Do tašky si teda na dovolenku nezabudni pribaliť opaľovací krém. Je to jedna z najdôležitejších pomôcok, hoci sa ti to môže zdať zbytočné.

Zdroj: Národná knižnica medicíny, Inca Collagen, Healthline

Mohlo by sa ti páčiť

Viac z kategórieBeauty