Niekedy je v našom živote všetko super. Sme spokojné, usmiate, cítime sa dobre, zdravo a fit. Na druhej strane musíme občas prekonať aj horšie dni, kedy cítime úzkosť, nič sa nám nepáči a nič sa nám nechce. Myslím, že je to úplne normálne a občas to má takto každá z nás. Dôležité je nájsť rovnováhu. A to nie len v živote, ale aj v prístupe k stravovaniu a nášmu fyzickému zdraviu.

Možno sa už dlho snažíš schudnúť, no nedarí sa ti, aj keď si myslíš, že robíš všetko tak, ako máš. A možno robíš, len zabúdaš na pár detailov. Napríklad na to, že tvoj kalorický príjem musí byť pri chudnutí nižší ako výdaj. Teraz si povieš, že to predsa vieš, ale naozaj si si vedomá, aký má byť tvoj denný príjem kalórií? A vieš, koľko energie spáli denne tvoj bazálny metabolizmus?

Vieš koľko kalórií sa ukrýva v jednotlivých potravinách?

Ide o to, že niekedy k sebe nie sme úprimné. Možno sa to tak nezdá, ale lyžica arašidového masla alebo nutely, pohár vína k večeri a drobný keksík ku káve, do ktorej si dáme cukor a smotanu, dokáže náš kalorický príjem navýšiť a to bez toho, aby si si to uvedomovala.

Netvrdím, že si máš rátať každú jednu kalóriu, ale je fajn naučiť sa orientovať v tom, ktoré jedlo obsahuje koľko kalórií. Teda aspoň približne. A potom si dokážeš jednoduchšie prispôsobiť koľko toho za deň zješ. Ide o to, aby si mala vyváženú stravu, ktorá obsahuje všetky potrebné makroživiny a mikroživiny a zároveň nie je presýtená nezdravými tukmi a množstvom jednoduchých cukrov.

A že máš občas chuť na čokoládu alebo zmrzlinu? Samozrejme si ju daj! Neskôr to môžeš vyvážiť napríklad tým, že si na večeru dáš niečo ľahšie a menej kalorické.

Vieš koľko kalórií spáliš pri rôznych aktivitách?

Ďalší bod, ktorý si niektorí ľudia zvyknú nadhodnocovať je ich výdaj energie. Občas máme pocit, že sme na tréningu zo seba vydali maximum našej energie a hneď po príchode máme pocit, že to musíme „dojesť“. Pri tomto spôsobe „kompenzácie“ sa však stáva, že zjeme dokonca viac kalórií ako sme pri cvičení spálili.

To, koľko energie vydáš pri jednotlivých aktivitách je individuálne a záleží to napríklad aj od toho, koľko vážiš, alebo akú tepovú frekvenciu si mala počas tréningu. Na internete nájdeš približné hodnoty pre jednotlivé aktivity, no ak to s chudnutím myslíš vážne, odporúčam zainvestovať do kvalitného fitness náramku, ktorý to bude počítať za teba.

Ako sa v skutočnosti cítiš?

Si v pohode, spíš dobre alebo ťa v poslednej dobe niečo trápi? To, v akom si psychickom rozpoložení sa na tvojej postave odrazí viac, akoby si si mohla myslieť. Môžu za to stresové hormóny, ktoré sa vyplavujú, keď si v dlhodobom strese a negatívne vplývajú nie len na zdravie, ale aj na snahu o vyformovanie postavy. Psychické zdravie je rovnako dôležité ako to fyzické. Nezabúdaj na regeneráciu a oddych, ktorý ti môže dodať motiváciu k tomu, aby si sa nevzdávala.

Komentáre