Poznám to. Posledné, čo sa ti chce, je sadnúť za učebnice a zvyšok dňa nad nimi prebdieť. A chápem, snažíš sa namotivovať, prinútiť, no niekedy to jednoducho nejde.

Svetlo, voda, vzduch

Áno, si ako rastlinka. Na učenie budeš potrebovať čo najviac svetla, aby si v sebe zbytočne neprebúdzala melatonín, hormón spánku. Voda – tam myslím, že nie je čo zdôrazňovať. Daj pozor, aby si mala pri učení pohár vody, pretože pitný režim je veľmi dôležitý. Voda prebudí tvoje bunky a budeš môcť lepšie pracovať. Vzduch – pred učením vždy vyvetraj a nezabúdaj na správnu teplotu. Tvoja izba by nemala presiahnuť 20 stupňov.

Pohyb

Pohyb je skvelý počas prestávok alebo pred učením. Keď cítiš, že sa ti už doslova „prehrieva z učenia mozog“, dopraj si aspoň krátku prechádzku a vyvetraj si hlavu. Táto pohybová prestávka aj so sprchou a všetkým okolo, by ale nemala presiahnuť hodinu, pretože sa môže stať, že sa k učeniu už nevrátiš.

Hudba – áno či nie?

Niektorí ľudia sa bez hudby učiť jednoducho nevedia. Iným to zase prekáža v sústredení sa. Pokiaľ hudbu naozaj potrebuješ, pusti si potichu nejakú „study music for concentration“, určite nie na celú izbu nejaké tanečné pesničky, vďaka ktorým si budeš pri učení pospevovať a úplne zabudneš, čo si vlastne čítaš alebo na čom pracuješ. Budeš len zbytočne nepozorná a učenie ti zaberie dvakrát viac času.

Motivácia k učeniu

Samotná motivácia je asi najťažšia vec. No aj tá sa dá postupne zosilňovať. Ty predsa nemusíš byť úspešná na to, aby si začala. Musíš začať, aby si bola úspešná.

View this post on Instagram

Let's still pretend it's the nineties

A post shared by Kai Böttcher (@kai.boet) on

Rozdeľ si čas

Toľkokrát omieľané plánovanie času. Už je na čase si konečne zaobstarať diárik (ak ho ešte nemáš) a zapisovať si udalosti, ktoré ťa čakajú. Nie deň vopred si na to spomenúť. A ja osobne odporúčam, skús to prispôsobiť svojmu cyklu. V tzv. dynamickej fáze, ktorá je hneď prvý týždeň po menštruácii, si najproduktívnejšia. Vtedy sa pokús si splniť čo najviac vecí.

V ovulačnej fáze máš prirodzené nutkanie sa viac socializovať, vtedy budeš viac s kamoškami, v tento týždeň je zase skvelé pracovať na skupinových projektoch alebo sa môžete spoločne učiť. Pozvi ich k sebe, pôjde vám to rýchlejšie. Navzájom sa môžete skúšať a dokonca pri tom zažiješ aj viac zábavy.

V predmenštruačnej a menštruačnej fáze si viac unavená a vyčerpaná. Pokús sa tieto fázy odbremeniť od náročných a komplikovaných predmetov, no nezabudni to v nasledujúcom období dohnať.

Prokrastinácia

Tá má tiež niečo do seba. Tým, že niečo stále odkladáš, zrazu si pod stresom, a preto nemáš inú možnosť, len si ten posledný deň alebo „deň pred“ k tomu sadnúť a naučiť sa to. Vieš, že musíš, nemôžeš to už posunúť. Aj to je skvelý motivátor.

Prestávky

Spíš si, čo všetko sa v daný deň musíš naučiť. Ideálne je učiť sa 45-75 minút v kuse, no následne si dopriať aspoň 15 minútovú prestávku. To si musíš určiť už sama, no nezabúdaj, že sa k učeniu chceš ešte vrátiť.

Vytvor si rutinu

Toto je asi moja najlepšia rada. Skús si prosto naozaj vyčleniť čas, odkedy-dokedy sa učíš. TO znamená, že každý deň v tieto hodiny nebudeš nikam chodiť, pretože si za ten stôl sadneš a všetky rušivé elementy odložíš. Najlepšie bude, keď nad tým ani nebudeš premýšľať. Je to jednoducho povinnosť, ktorú vždy napríklad od siedmej do deviatej robíš. Učíš sa a chystáš do školy. Čím viac budeš rozmýšľať „ako veľmi sa ti nechce“ o to horšie ti to pôjde. Nečakaj na motiváciu. Prosto si povedz, že ideš a jednoducho začni.

Dbaj na estetiku

Zo zošitov, ktoré sú neobalené, pokrčené, dokonca sú z nich vytrhnuté strany, sa toho naozaj veľa nenaučíš. Preto sa motivuj farebnými, motivačnými zošitmi, perami, zakladačmi… Na obaly zošitov si môžeš vytlačiť nejaké obrázky, na peračník napísať fixkou nejaké pozitívne slová a na zakladač polepiť rôzne lístočky, kde budú napísané tvoje ciele a vízie. Tvojou jedinou úlohou je len upustiť uzdu fantázie a uvidíš, že sa potom do učenia ľahšie prinútiš. 🙂

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.