Prídeš večer z práce domov a máš pocit akoby si potrebovala spať minimálne týždeň. Si zodpovedná a svoje povinnosti si snažíš rozdeliť najlepšie, ako vieš. Lenže v poslednom čase to môže byť s tvojou koncentráciou náročnejšie, nič nestíhaš a tvoja nálada je na bode mrazu.  Ak to tak je, dávaj si pozor na psychickú vyčerpanosť. Toto sú podľa portálu Healthline, Psychology Today a American Express jej príznaky.

Nájdi si čas pre seba

Začnime s tým, že kvôli niečomu to muselo vzniknúť. Zrejme si vynakladala až príliš mnoho úsilia na dosiahnutie cieľov alebo si musela čeliť ťažkým rozhodnutiam. Rovnako dôležitým faktorom tu je aj stres, ktorému sme všetci často vystavení. Ak si bola v tomto neustálom toku povinností, či problémov, zrejme si si nestihla poriadne oddýchnuť. Preto sa môžeš práve teraz cítiť ako by ťa prešiel tank.

zdroj: Photo by Andrea Piacquadio from Pexels

Pýtaš sa, aké sú znaky psychického vyčerpania? Môže sa to prejaviť po všetkých stránkach fungovania tvojho tela, nie len po tej psychickej.

  • úzkosť
  • depresia
  • pesimizmus
  • hnev
  • pocit bezvýchodiskových situácií
  • problémy s koncentráciou a nedostatok motivácie
  • znížená produktivita
  • podráždený žalúdok, bolesť tela a hlavy
  • nespavosť
  • zvýšenie váhy alebo jej pokles
  • náchylnosť k ochoreniu

Isté znaky by si však mohla zbadať aj na svojom správaní. V práci možno nemáš už takú chuť zažiariť ako predtým. Žiješ vo vlastnej izolácií bez najmenšej chuti niekoho stretnúť, či dokonca sa častejšie snažíš vyhnúť svojim povinnostiam. Čím je tento stav zapríčinený?

zdroj: Photo by Jurica Koletić on Unsplash

Nebuď obeťou vlastného úsilia

Ako sme vyššie spomínali, psychické vyčerpanie môže byť spôsobené veľkou dávkou stresu malým množstvom oddychu. Vzdala si sa napríklad svojich snov alebo činností, ktoré ťa predtým napĺňali energiou, kvôli práci? Už tu to môže začínať. Pri tomto celom procese povinností, si všetci potrebujeme nájsť niečo, čo nás z tohto sveta na chvíľu vytrhne.

Je skvelé, keď si ambiciózna a napreduješ napriek všetkým prekážkam, lenže všetko s mierou. Neskôr by si mohla naraziť práve na toto mentálne vyčerpanie alebo vyhorenie. Ale máme pre teba dobrú správu. Všetko sa dá riešiť. Ak potrebuješ pár pomocných tipov, ako sa týmto problém vyhnúť, prípadne zlepšiť svoj aktuálny stav, prinášame ti tieto nápomocné rady!

Venuj sa zmysluplným veciam

Keď pracuješ, tak sa venuj iba svojej práci. Nescrolluj svoje sociálne siete každých desať minúť len tak pre istotu. Zbytočne ťa to zdržiava a míňa sa ti energia. Stretávaj sa s ľuďmi, ktorí ti dávajú energiu a inšpiráciu. A nezabúdaj ani na svojich najbližších. Kedy naposledy si mala poriadny rozhovor so svojou rodinou?

zdroj: Photo by bongkarn thanyakij from Pexels

Skús „debilníček“

Nie je to o veku. Všetci si potrebujeme časom zapisovať všetko, čo potrebujeme stihnúť. Správne využitie tvojho pracovného času je vtedy, keď si dokážeš veci správne naplánovať. Vieš tak spraviť omnoho viac úloh za jedno menšie obdobie, pretože sa zbytočne nezaoberáš ničím iným.

Zrak a zdravie máme iba jedno

Páči sa ti práca v kancelárií, prípadne aj home office? Určite je fajn väčšinu dňa pokojne sedieť a pracovať s technológiami, ktoré poznáš najlepšie. Ale čo tvoje oči? Zvládajú tento nápor svetla? Zrak treba chrániť. Ak cítiš kvôli nemu isté ťažkosti, odvráť pohľad na chvíľu do monitora a pozri sa von oknom. Mohlo by to môcť a dobrou prevenciou je aj zníženie jasu na obrazovke. Nezabúdaj ani na pohyb. Práve ďaka nemu môžeš byť imúnnejšia voči týmto problémom.

zdroj: Photo by Jill Wellington from Pexels

Poďme robiť “NIČ”

Možno si už aj zabudla oddychovať kvôli pracovným alebo iným povinnostiam. Opäť je to o tom, že si musíš nájsť čas sama pre seba, či neškodné lenošenie na gauči. Skús si zaradiť do svojho vyťaženého režimu pár hodiniek na oddych pod dekou. Zober si k tomu nejakú knihu, prípadne pusti seriál alebo film. Možností je veľa, tak si na ne vytvor priestor.

Spánok

Dodržiavaj potrebný počet hodín, ktoré by si mala stráviť v ríši snov. Všetci potrebujeme spánok, bez neho to nejde. Zároveň ti môže poslúžiť ako skvelá prevencia pred mentálnou vyčerpanosťou. Lenže niekedy sa stane, že máme naplánovaný počet hodín spánku, ale zopár z nich nám utečie. Už sa ti to stalo? Ak áno, nájdi problém a zmeň to. Je dôležité, aby si mala oddýchnutú myseľ.

Zdroj: Healthline, Psychology Today a American Express

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.