Viac emócii, viac kíl navyše. Ani sa nenazdáš a jedenie nebudeš môcť kontrolovať. To je už len kúsok od vážnych porúch príjmu potravy. Aj takto môže dopadnúť neliečené emocionálne prejedanie sa. 

Ďalšie emócie, ďalšie kilá navyše

Vedela si, že existuje fyzický hlad, ale aj hlad vyvolaný emóciami? Ten prvý je prirodzený, spálili sme energiu a teraz ju potrebujeme doplniť. Emocionálny hlad je však o niečom inom. Slúži na uspokojenie emocionálnych potrieb. Keď si smutná, nahnevaná, nervózna, šťastná, osamelá alebo sa nudíš vždy siahneš po jedle. Po dojedení celej tabličky čokolády alebo zemiakového šalátu je všetko zrazu zázračne „zažehnané“ a ty sa cítiš konečne lepšie.

V magazíne Healthline sa k emocionálnemu prejedaniu vyjadrili nasledovne: „Negatívne emócie môžu viesť k pocitu prázdnoty. Jedlo sa považuje za spôsob, ako naplniť túto prázdnotu a vytvoriť falošný pocit „plnosti“ alebo dočasnej celistvosti.“ Emocionálne prejedanie postihuje obe pohlavia, no prieskumy ukázali, že sú to zväčša ženy, ktoré sa neudržia s lyžičkou či vidličkou na uzde.

Som emocionálny jedlík?

Ako teda zistíš, či ješ kvôli hladu alebo kvôli emóciám? Podľa magazínu Healthline sú toto sú niektoré z príznakov emocionálneho prejedania sa:

  1. cítiš sa vinná, že si niečo zjedla,
  2. môžeš zjesť aj za dvoch, no stále nemáš pocit plnosti,
  3. túžiš len po určitých potravinách alebo jedlách,
  4. ješ náhle a veľa.

Ešte si si stále nie istá, či si emocionálny jedlík? Pokús sa viac vnímať to, ako reaguješ na dané podnety, ktoré sa dejú okolo teba. Ak u seba zaregistruješ niektoré, z týchto príznakov, pravdepodobne ťa ovládajú tvoje emócie a ješ kvôli nim, nie kvôli hladu:

  1. Ješ, keď si vystresovaná?
  2. Ješ aj vtedy, keď nemáš hlad?
  3. Ješ, kvôli tomu lebo sa potom cítiš lepšie (napr. si smutná a tak sa rozhodneš zjesť balíček cukríkov, potom sa zaručene začneš cítiť veselšie)
  4. Cítiš sa bezmocná, keď nemáš pri sebe jedlo?

zdroj: unsplash.com

Ako prestať s emocionálnym stravovaním?

Najčastejšie ješ kvôli emóciám vredy, keď si v depresii, nervózna, vyčerpaná alebo sa nudíš. Ak pôjde na teba pôjdu pocity úzkosti a osamelosti, ešte pred tým, než otvoríš krabičku so zmrzlinou, zavolaj kamarátke, porozprávajte sa, pomôže ti to. Ak si nervózna, pusti si nejakú obľúbenú pesničku alebo si choď zacvičiť, zabehať alebo môžeš vyskúšať aj meditáciu. Keď na teba príde únava, urob si chvíľku pre seba, dopraj si kúpeľ s vonnými sviečkami. A v neposlednom rade, keď sa nudíš, nikdy nejedz. Miesto tyčiniek či čipsov, zober do ruky radšej dobrú knihu alebo si pusti inšpiratívny podcast.

Keď sa ti to vymkne spod kontroly

Ak si sa v predchádzajúcich riadkoch našla a máš podozrenie, že trpíš emocionálnym prejedaním, skús v najbližších dňoch viac vnímať samú seba. Zameraj sa na svoje pocity, skús ich analyzovať a zistiť, či ješ kvôli hladu alebo kvôli emóciám. Odporúčame ti viesť stravovací denník, kde si budeš zapisovať aj to, ako sa cítiš. Ak neuvidíš zlepšenie a stále budeš mať pocit, že jedenie nedokážeš kontrolovať, obráť sa na odbornú pomoc. Nekontrolované prejedanie sa môže totiž viesť k vážnym poruchám príjmu potravy.

Zdroj: helpguide.org, healthline.com

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.