Poznáš to. Sto­jíš v obcho­de a nevieš, či je lep­šie mod­ré ale­bo bie­le trič­ko. Ale­bo si na obe­de a nevieš, či si dať už tre­tík­rát za sebou rezeň ale­bo ochut­nať špe­cia­li­tu šéf­ku­chá­ra. Toto si iste čas­to hovo­ri­la aj Miš­ka Rybá­ro­vá, lebo sa roz­hod­la spo­lu s tímom šikov­ný­ch prog­ra­má­to­rov a gra­fi­kov vytvo­riť coolo­vú apli­ká­ciu Pit­cho­ose, kto­rá vyrie­ši dile­my bež­né­ho živo­ta za teba.

Miška, si jediná baba v tíme Pitchoose. Ako sa ti spolupracuje s toľkými chlapmi? Počúvajú ťa? 🙂

Tak… nemajú na výber. 😀 V tíme však máme veľmi šikovných programátorov i grafikov, ktorí sa vyznajú v tom, čo robia a preto je s nimi radosť pracovať.

Už nejaký ten čas pracuješ na pozícii marketingovej manažérky v IT firme. V čom sa pre teba najviac odlišuje marketing v IT od iných produktov?

Mala som tú možnosť pracovať v jednej marketingovej agentúre, v redakcií jedného z najčítanejších slovenských portálov o zdraví, zodpovedať za online marketing pre expandujúci slovenský e-shop, ale musím priznať, že riešiť marketing v IT firme je niečo úplne iné. V spoločnosti Touch4IT pracujeme na množstve zaujímavých projektov, ktoré sú veľkou výzvou – nielen pre programátorov, ale aj pre nás = marketérov. Veľakrát sa jedná o aplikáciu alebo softvér, ktorý nemá priamu konkurenciu a vyžaduje si detailne prepracovanú marketingovú stratégiu, ktorá zohľadní všetky príležitosti i riziká na trhu a vyberie tie správne marketingové nástroje na úspešnú propagáciu.

 Zdroj: archív M. Rybárovej

Spolu s tvojím tímom ste vytvorili appku Pitchoose. Ako ste prišli na tento nápad?

V jedno ráno sme sa zobudili a … ale nie, to by bolo príliš filmové 🙂 . V roku 2015 sme už dlhší čas rozmýšľali nad nejakým vlastným projektom – aplikáciou, ktorá by ľuďom priniesla potešenie a zábavu. Po konzultáciách s dvoma externistami sme si povedali, že naprogramujeme peknú a jednoduchú aplikáciu pre užívateľov, pričom našim cieľom nebolo zarobiť, ale ukázať prácu našich grafikov i programátorov. Architektúra aplikácie je naozaj veľmi jednoduchá, preto sa na nej môžu učiť aj začínajúci programátori v našej firme. Postupne sme aplikáciu vylepšovali, na základe pripomienok užívateľov urobili niekoľko nových updatov a veríme, že sa nová verzia bude páčiť.

Ako ste prišli na názov Pitchoose (čítaj „pitčús“)?

Pri vymýšľaní názvu akejkoľvek aplikácie si vždy vypíšeme na veľký papier všetky kľúčové slová, ktoré nám napadnú, a ich synonymá. Následne ich skúšame kombinovať, upravovať, skracovať… až nakoniec vznikne chytľavý názov, ktorý má šmrnc a potenciál. Názov „Pitchoose“ vznikol cielene a veríme, že najmä na slovenskom a českom trhu bude mať úspech (veľa používateľov sa už nad tým pozastavilo – pozitívnym spôsobom).

Zdroj: archív M. Rybárovej

Koľko ľudí appku momentálne používa?

Prvá verzia aplikácie vyšla na jar 2016, ale predstavovala skutočne iba tzv. „MVP produkt“ so základnými funkciami. Na začiatku bolo na platforme Android okolo 700 stiahnutí a na platforme iOS okolo 450 stiahnutí (bez akéhokoľvek marketingu). Postupne sme však začali dopĺňať ďalšie funkcie a vlastnosti – používatelia môžu okrem hlasovania aj chatovať (pod fotografiou), zoznamovať sa a diskutovať.

Appku ste pustili medzi ľudí pomerne rýchlo. Čo je najťažšie pri tvorbe a propagácii takejto aplikácie? 

Nie som si istá, či je to najťažšie, ale tak takým prvým a dôležitým krokom je určite zosynchronizovanie celého tímu pre daný projekt. Chalani – programátori sú skvelí a veľmi šikovní, ale oni vidia niekedy iba tie svoje kódy a občas nevnímajú naše pripomienky – teda pripomienky marketérov. My sa snažíme vývoj produktu usmerňovať tak, aby svojimi vlastnosťami spĺňal všetky požiadavky používateľov a priniesol im z toho radosť. Čo sa týka propagácie… keď sa už niekto snažil promovať mobilnú aplikáciu na slovenskom trhu, pravdepodobne narazil na ten fakt, že väčšina Slovákov je veľmi skeptická voči niektorým veciam a nie sú otvorení novinkám. S tým bojujeme aj my, ale máme už pripravených viacero kvalitných reklamných kampaní, ktoré budú mať podľa nás veľký úspech.

Zdroj: archív M. Rybárovej

Vo svete je už množstvo sociálnych sietí. Všetky tieto slávne sociálne siete sa však vyvíjajú v Silicon Valley. Je možné konkurovať velikánom ako Facebook či Instagram od nás zo Slovenska?

Takto… aby som to uviedla na správnu mieru, aplikácia Pitchoose nie je sociálna sieť a jej účelom ani nie je stať sa ňou. Hoci v nej máte možnosť uverejňovať rozličné fotografie či obrázky, hlasovať za ne, komentovať a chatovať (t.j. spájať ľudí na celom svete), hlavným cieľom stále zostáva pomáhať pri rozhodovaní.

V čom je teda pridaná hodnota Pitchoose, aby si človek povedal “tak túto si musím stiahnuť”?

Je to jednoduché, je to zábavné…. je to niečo, čo vás zabaví počas tých pár minút, čo čakáte na autobus, na pošte alebo na partnera. A… je to užitočné (!). Veľakrát sa mne samej stalo, že som si na internete prezerala nejaké šaty a objavila som dvojo takých, medzi ktorými som sa nevedela rozhodnúť. A tak som obrázky šiat nahodila do aplikácie Pitchoose a čakala, ktoré „vyhrajú“. Na druhý deň som si tie „výherné“ aj objednala – jednoduché a rýchle. Každý človek robí denne niekoľko desiatok rozhodnutí, a preto je užitočné, ak mu pri niektorých z nich môžu pomôcť aj ostatní ľudia. ☺

Zdroj: archív M. Rybárovej

Svet aplikácií nie je geograficky vyhradený. Ako teda plánujete zaujať užívateľov mimo Slovenska?  

Čo sa týka propagácie v zahraničí, tak sa plánujeme zamerať najmä na reklamu prostredníctvom sociálnych sietí, nakoľko tie v súčasnosti kraľujú v online svete. Už pracujeme na rozsiahlych kampaniach, ktoré spustíme v najbližšej dobe. Máte sa na čo tešiť! ☺

Veľa aplikácií má veľmi krátku životnosť a po veľkom boome nastane pád. Ako musí byť appka nastavená, aby sa ľudia stále vracali späť a aktívne ju každý deň používali?

Ja to vnímam tak (aj z vlastného používania), že aplikácia musí byť v prvom rade jednoduchá na používanie. Sama som vymazala už mnoho aplikácií, ktoré som po stiahnutí otvorila a ani po pár minútach som nevedela nájsť to, čo som očakávala, že nájdem :D. Pri aplikácií Pitchoose máme otestované, že používatelia sa v nej dokážu ľahko orientovať a pochopiť jej účel. Aplikácia musí byť tiež vizuálne príťažlivá, aby používateľov zaujala, musí správne fungovať (bez zlyhania a „padania“) a mať zapamätateľný názov.

Zdroj: archív M. Rybárovej

Čo je teda vašim cieľom? Kam by si chcela posunúť aplikáciu?

Ja som človek, ktorý sa nepúšťa do projektu, ktorému neverí, preto som v tomto prípade presvedčená o tom, že aplikácia Pitchoose bude mať úspech. Je postavená na jednoduchej, ale vizuálne príťažlivej koncepcií, ktorá má potenciál. Našim cieľom je dostať aplikáciu do mysle ľudí, vytvoriť silnú komunitu používateľov a presadiť ju globálne.

Nakoniec nám povedz, na aké ďalšie aplikácie sa môžeme tešiť? 

Portfólio spoločnosti Touch4IT je naozaj pestré. V nasledujúcom mesiaci plánujeme na trh uviesť aplikáciu Sogabu, ktorú si zamilujú všetci vášniví hráči počítačových i mobilných hier a hru Hot Coffee pre iOS zariadenia, na ktorej sme pracovali spolu s architektmi hier zo spoločností Pixel Federation a Power Play Studio. Už v pondelok bude k dispozícií aplikácia BeOnCourt pre všetkých milovníkov tenisu, ktorí si cez ňu budú môcť zarezervovať kurt v mnohých kluboch po Bratislave. O dva mesiace vyjde von aplikácia SPPM určená pre profesionálnych trénerov, ktorej investorom je aj spoluzakladateľ spoločnosti ESET – Rudolf Hrubý. Z nášho portfólia sa oplatí spomenúť ešte aplikácie Memoti.com (na tvorbu fotoproduktov), Citysonder (rezervácia turistických sprievodcov) a ďalšie.