Juliana Amália má 20 rokov, študuje na univerzite vo Viedni a popri tom pracuje ako personal shopperka. Viac o sebe a svojom netradičnom biznise ti prezradí v rozhovore.

Ako si sa dostala k tejto práci?

Prišlo to intuitívne, dlhšie som registrovala bazárové profily na Instagrame, ktoré predávali nosené veci. Vedela som, že jeden slovenský personal shopper existuje. Ale nikto sa nevenoval na Slovensku čisto len personal shoppingu. Vždy to bola kombinácia predaja obnosených a nových vecí. Tak sa zrodila idea založiť si vlastný profil.

Chcela si sa venovať móde už odmalička?

Prvé podnety, ktoré vyprofilovali moju osobu boli, že odmalička ma zaujímala móda a nedovolila som mame, aby mi vyberala oblečenie. Už vtedy som mala vlastný štýl. Myslím, že človek sa s cítením pre módu, detail a ladenie farieb a štýlov, už narodí. Má to vo svojej genetickej výbave.

Ako vyzerá bežný deň personal shopperky?

Snažím si deň vyskladať tak, aby som skĺbila školu aj prácu. Niektoré dni som viac v škole, iné sa venujem rozvoju vzťahov v obchodoch s klientkami a klientmi, ako aj vlastnej propagácií. A potom sú tu dni, keď mám požiadavku na tovar, ktorý viem kúpiť len v krajine, do ktorej si zaletím. Ráno vstanem a dám si niečo zdravé, čo ma nakopne, napríklad fresh džús. Urobím si zoznam, čo mám kúpiť a harmonogram, v ktorých obchodoch začnem, aby som stihla prejsť za deň čo najviac.

Popri nakupovaní na objednávku robím aj fotografie zaujímavého a ťažko zohnateľného tovaru, o ktorý by mohol byť záujem. Pauzu na obed alebo na kávu nemám. Nie je na to jednoducho čas. V takýto deň som proste v práci a je toho tak veľa čo chcem stihnúť. Obchody zatvárajú zväčša medzi 19 a 20 hodinou, vtedy mi končí aj oficiálne „šichta“ a idem si na hotel odložiť veci. Tam si ich musím roztriediť podľa objednávok, lebo na druhý deň už na to nebude čas. Poznačím si, kto si čo objednal, aby som mala prehľad o objednávkach a platbách.

Musí vás to baviť, lebo veľa ľudí si mysli, že je to len o nakupovaní, kávičkovaní, pripadne výletoch napr. do Londýna. Ale je to veľký omyl. Táto práca je o veľmi dobrom time-managemente a self-managemente. Ja za toto ďakujem výchove a škole.

Opíš nám, ako prebieha, keď si u teba niekto niečo objedná?

Väčšinou ma kontaktujú klienti do správy na Instagrame s konkrétnou požiadavkou. Buď si ma náhodne našli, dostali na mňa odporúčanie alebo už dlhodobo u mňa nakupujú. Pošlú mi obrázok produktu, ktorý si vybrali z ponuky u mňa na profile alebo konkrétnu vec, ktorú zháňajú. Ja im zväčša hneď viem povedať, či je to reálne danú vec zohnať, za akú sumu a približný počet dní, kedy by mohol byť tovar dodaný. Ak klient súhlasí s podmienkami a priebehom nákupu, začínam vykonávať preňho službu. Popri nakupovaní sa snažím klienta informovať, aby vedel, v akom stave je jeho objednávka. Od vkročenia do butiku, až po odoslanie balíka. Následne mu pošlem číslo zásielky, aby si ju mohol odsledovať.

Kto tvorí tvoju klientelu? Sú to iba „overení“ zákazníci, alebo si u teba môže objednať hocikto?

Moje služby môže využiť naozaj hocikto. Či je to podnikateľ, športovec, žena v domácnosti, chlap alebo samotný prezident. 🙂 Rada pomôžem každému pri splnení jeho požiadavky. Dôležitá je serióznosť a slušná komunikácia. Povýšeneckým a nespoľahlivým ľuďom sa snažím vyhýbať.

Aký bol najdrahší kúsok, ktorý sa ti podarilo zohnať?

Bola to kabelka od Chanela, v hodnote približne 5-tisíc eur.

Máš nejaký kuriózny zážitok?

O tom by som vám mohla písať fejtóny. Jeden úsmevný. Nemenovaná konkurenčná personal shopperka sledovala môj profil niekoľko mesiacov. Kopírovala moje myšlienky a používala fotky. Keď som ju konfrontovala, tak ma označila za negatívnu osobu plnú zlej energie. Nechápem, prečo poniektorí nevedia pochopiť, že každý sa má snažiť rozvíjať samostatne. Konkurencia je prirodzený a hlavne zdravý jav. Každému vyhovuje niečo iné a ja to plne rešpektujem. Na intrigy a ohováranie nereagujem.

Plánuješ sa tomuto biznisu venovať aj v budúcnosti? Má to vôbec podľa teba perspektívu na Slovensku?

Nerada plánujem budúcnosť. Snažím sa žiť pre prítomný okamih a nezamýšľať sa nad tým, čo bude o pár rokov. Momentálne ma moja práca baví. Chcem ju robiť najlepšie ako viem, aby som ušetrila mojim klientom čas a oni mali zážitok z toho, čo s nimi zdieľam, ako keby si danú vec kupovali sami. Perspektívu to bude mať na Slovensku vtedy, keď personal shopping budú robiť len takí ľudia, ktorých to baví, majú dobrý prehľad v trendoch, budú poskytovať kvalitné služby, dodržiavať zásady etického obchodu a nebudú sa podliezať ceny, kopírovať idei druhých a budú za to adekvátne ohodnotení.

Čo sa najčastejšie vyskytuje na „wish liste“ tvojich zákazníčok?

Veci, ktoré sa celoročne predávajú, odhliadnuc od sezóny, sú doplnky ako brošne, náušnice a náramky od značiek Chanel a Dior. Z kabeliek to je Neverfull MM, Metis Pochette a Mini Palm Springs ruksak od francúzskej značky Louis Vuitton. Zo sezónnych to je napríklad plážová taška Deauville a Mini Rectangular od Chanela. Hermes Oran šlapky, Chanel espadrillky a Valentino šlapky. Momentálne je veľmi IN aj shopperka „The Book Tote“ a kultová saddle bag od Diora.

Koľko si týmto dokážeš približne mesačne zarobiť?

Príjem závisí od počtu objednávok do mesiaca a koľko času tomu venujem. Sú mesiace, kedy zarobím viac a inokedy menej. Pre mňa je osobne dôležitejšie, nie koľko peňazí zarobím, ale či som ja spokojná so svojou robotou. Od čoho závisí adekvátny feedback a dôvera mojich klientov.

Kde nakupuješ jednotlivé kúsky a kde najďalej si musela za svojimi objednávkami cestovať? Podarilo sa ti vždy všetko zohnať?

Moja „homebase“, teda základňa, je vo Viedni. Tam zháňam väčšinu vecí, ktoré ak nie sú dostupné lokálne, nemám problém zohnať aj v iných európskych mestách. Najradšej chodím do Nemecka a Talianska.

Najďalej som nakupovala v New Yorku. Nešla som tam cielene len kvôli nákupom, ale aj na dovolenku počas letných prázdnin. Tam som spojila príjemné s užitočným.

Nie vždy sa mi podarí všetko zohnať. Keď je daný produkt dlhodobo celoeurópsky nedostupný, alebo už vypredaný, je nereálne splniť klientovu požiadavku. Na toto som aj ja v rámci svojich možností prikrátka. Ale mám aj veľa úspešných obchodov, kde iní personal shopperi danú vec nevedeli zohnať a ja som ju cez svoje dobré kontakty zohnala.

Komentáre