To, že Coco vytvorila prvé malé čierne, že je autorkou ikonickej kabelky Chanel a klasického saka bez golieru, vie asi každý. Ale to, že začínala ako speváčka v bare, nikdy sa nevydala, pričom mala množstvo mužov vo svojom živote a výrobcovia jej  vône Chanel N°5 ju oklamali a okradli, o tom vie málokto.

Coco a speváčka?

Gabrielle sa narodila v malom mestečku Saumur, na západe Francúzska. Hneď po narodení jej v matrike skomolili meno na Chasnelová. Pochádzala z chudobných pomerov a od jedenástich rokov vyrastala v sirotinci. Vždy túžila odísť z malého mesta priamo do Paríža, čo sa jej aj podarilo.

Skúšala sa stať slávnou speváčkou v kabarete, pričom Coco vôbec spievať nevedela. Ale mala dosť šarmu, aby zaujala divákov. A ako vznikla jej prezývka Coco? Práve počas jej „speváckej kariéry“, kedy triumfovala so skladbou Ko Ko Ri Ko. Keď si publikum pýtalo prídavok, skandovalo Coco! Coco!, takže je neskôr nehovorili inak, ako malá Coco.

Prostredníctvom bohatých milencov sa dostala do lepšej spoločnosti. Jeden z nich, Arthur Capel, jej pomohol otvoriť si klobučníctvo, kde začala jej kariéra módnej dizajnérky. Táto mladá Francúzska bola vždy iná ako jej rovesníčky. Bola očarujúca, vtipná a svojská, preto medzi mužov v jej živote patrili aj umelci ako Salvador Dalí a Picasso.

pinterest.com

Podvedená a oklamaná

Okrem mnohých haute couture kúskov je autorkou aj slávneho parfumu Chanel N°5. Pomenovanie parfumu má svoj význam. V čase, keď sa vôňa vyrábala, mala Coco prehliadku v máji, čo je piaty mesiac. Jej obľúbeným číslom je číslo päť. Narodila sa v znamení leva, čo je piate znamenie zverokruhu a dokonca flakón, ktorý jej výrobca v začiatkoch prezentoval, bol piaty v poradí.

Gabrielle bola poverčivá, a všetko muselo mať svoju symboliku. Ani jej logo nevzniklo náhodou. Poviete si, že sú to prepletené dve písmená C, ktoré sú odvodené od jej mena. Avšak je tu možnosť, že jedno z písmen symbolizuje iniciálu priezviska jej prvého milenca a veľmi dôležitého muža jej života, Arthura Capela.

pinterest.com

Ešte predtým ako parfém vôbec prišiel na trh, Coco tajne striekala vzorky z neho okolo dám na večierkoch a v skúšobných kabínkach vo svojom ateliéry. Keď bol parfum dostupný, Francúzky sa išli zabiť za tým, aby tú tajomnú vôňu, ktorá sa doteraz nikde nedala zohnať, získali.

V čase, keď s parfumom expandovala, bola však oklamaná, pretože sa nechcela veľmi angažovať v obchodných záležitostiach. Ju také veci veľmi nezaujímali a prišla o značné množstvo peňazí z predaja. Majú to na svedomí bratia Wertheimerovi, majitelia firmy Bourjois, ktorých dekoratívna kozmetika je dnes bežne dostupná.

Podporovala „fejky“?

„Imitácia je najvyššou formou lichôtky.“

Autorom tohto výroku je samotná Gabrielle. Nemyslite si ale, že bola celá nadšená z napodobením, ktoré dnes zoženiete na aliexpresse a podobných stránkach. Coco považovala za lichôtku, keď si ostatní módni dizajnéri vypožičiavali prvky, ktoré boli pre ňu typické. Všetci napodobovali jej volány, žabó, kontrastné stužky, námornícky vzor, mašle na krku, aj nosenie bižutérie, ktorej muselo byť veľa.

pinterest.com

Možno aj preto povedala „Predtým ako odídete z domu, zastavte sa a dajte si dolu jeden šperk“. Ona ich totiž na sebe mala vždy veľké množstvo a nosila ich dokonca aj na pláž. No a nesmeli to byť drahé šperky, len nepravé perly a umelé ozdoby.

Zdroj: Lisa Chaney, Coco Chanel: An intimate life