Nie všetky veci, ktoré máme radi, sú pre nás zároveň aj dobré. Topánky na vysokých opätkoch sú tomu veľmi dobrým príkladom. Dokážu vytvoriť vážne poškodenia nôh, napriek tomu ich však nejedna z nás s obľubou nosí.

Ak patríš k ženám, ktoré sú zvyknuté nosiť takéto topánky, pozorne si prečítaj, čo sa deje s tvojim telom.

e2552db39d885b1f91fc6e84853aafdb
foto: piterest

Prirodzená poloha našich chodidiel bola evolúciou prispôsobená tak, že počas chôdze sa najprv našľapuje na pätu, na ktorú sa prenáša celá telesná váha. Potom sa prechádza na špičky, no len dovtedy, kým sa celý proces znova nezopakuje na druhej nohe. Chodenie na vysokých opätkoch tento prirodzený proces mení.

Štúdia vykonaná JAMA (Žurnál americkej lekárskej asociácie) ukázala, že pri nosení vysokých opätkov sa neprirodzene prenáša celá váha na prednú časť chodidiel. Čím vyššie sú opätky, tým väčší je tento efekt. Časom to vedie k oslabovaniu päty a nadmernej záťaží kostí a šliach na špičkách chodidiel.

boots_xrayfoto: thescienceofeating.com

Vďaka moderným technológiám je možné zaznamenať, čo sa deje s telesnými funkciami pri chôdzi na vysokých opätkoch. Tie spôsobujú, že žalúdok sa posúva smerom dopredu a zadok vydúva dozadu, čím sa mení prirodzené rozloženie váhy na našu chrbticu. Zvyšuje sa tak tlak na driekovú časť chrbtice.

Niektoré výskumy zistili, že sa pri chôdzi na vysokých opätkoch dokonca posúva jeden stavec chrbtice pred druhý. Ide o extrémne bolestivé ochorenie, ktoré riskujeme vždy, keď si obúvame topánky na vysokých opätkoch. To, čo však robia vysoké opätky s našimi nohami je predsa len horšie.

Kvôli zmene polohy nohy sa skracujú lýtkové svaly, čo vedie k skracovaniu Achillových šliach. Naše Achillove šľachy sú pod masívnym tlakom. To môže viesť k silným bolestiam, preťaženiu a v extrémnom prípade dokonca k natrhnutiu šliach.

Dá sa tomu však zabrániť, a to tak, že prestaneme nosiť vysoké opätky a doprajeme telu čas sa znova prispôsobiť. Bude to však nejaký čas trvať.  Keď začneme nosiť normálne topánky, naše chodidlo a noha budú zvierať 90˚ uhol.

Dont-Wear-High-Heelsfoto: thescienceofeating.com

Nemusíme sa úplne vzdať nosenia topánok na vysokých opätkoch. Mali by sme sa však snažiť väčšinu času nosiť topánky bez vysokého opätku, prípadne chodiť na boso. Je to jediná prirodzená poloha pre naše nohy.

foto: pinterest
zdroj: http://www.vedelisteze.sk/galerie/co-sa-deje-s-nasim-telom-pocas-nosenia-topanok-s-vysokym-opatkom