S príchodom septembra a jesene sa pomerne často menia naše každodenné povinnosti. Nová práca, nová škola, dni sa skracujú a je pre nás čoraz ťažšie a ťažšie sa ráno dostať z postele. Teda aspoň u mňa to tak je. Začala som ranné vstávanie nenávidieť, stal sa z neho len sled úkonov, ktoré splním so zalepenými očami a odtrpím, aby som mohla vyjsť z domu a ako-tak fungovať počas dňa. Povedala som si, že takto to ďalej nemôže ísť, veď predsa sa hovorí, že ráno určuje naladenie a smerovanie celého dňa. Uvedomila som si, že to zrejme bude pravda, pretože moje dni sa vo veľkom začínali podobať mojím ránam: nastavená na autopilota som bezmyšlienkovite do seba liala kávu, zaspávala v autobuse a tešila sa na telku a ničnerobenie. Svoje záľuby, povinnosti a dokonca aj ľudí som odsúvala na „víkend“, alebo na čas, „keď nebudem taká nevyspatá.“ Ako sa dá z obávaného ranného vstávania spraviť skvelý základ pre lepší život počas dňa?

Začni už večer.  Jednoduché ako facka. Čím skôr si pôjdeš ľahnúť, tým skôr budeš schopná sa zobudiť. Tento zvyk zavádzaj do svojho života postupne. Každý deň choď do postele napríklad o desať minút skôr. Nachystaj si veci potrebné na ráno, napríklad oblečenie, knihy do školy, lieky…Odkedy som to začala takto robiť, cítim, ako sa mi vždy zoznam povinností odľahčí o pár položiek a ja chodím spávať s čistejšou hlavou. Dobrý spánok je dôležitý. Pokús sa obmedziť pozeranie telky, žmúrenie do počítača alebo telefónu, aspoň hodinu pred spaním. Ja som si telefón zvykla brávať aj do postele, nechala som sa osvetľovať malým displejom a odložila som ho, až keď sa mi začali zatvárať oči. Spánok, ktorý po takejto aktivite nasleduje, je veľmi nekvalitný. Obzvlášť ak hneď po prebudení siahame po telefóne znova a celý kolotoč sa zase začína. Akoby spanie bolo len nevyhnutná, nedobrovoľná pauza, ktorú si dávame od mailov, browsovania po sociálnych sieťach a YouTube.

Pri vstávaní sa mi osvedčilo položiť si budík na druhú stranu izby, aby som kvôli jeho vypnutiu musela vstať. V žiadnom prípade ho neposúvaj  a nehovor: “ešte 5 minút“. Keď už som na nohách, praktizujem pár cvikov na rozhýbanie tela, otvorím okno a vypijem pohár vody. Aj počas rýchleho a energického rána si nájdi čas na zamyslenie a na pozitívne myšlienky. Ja si rada doprajem chutné raňajky, kávu a dobrú knihu.02foto: talkyland.com

Kamarátka moje snahy okomentovala slovami: „že sa ti chceee.“ Nie je to o tom, či sa mi chce, či mám vôľu, ale o tom, aké zvyky mám vypestované. Dôležité je to, čo robíš každý deň, pravidelne. Začala som so zoznamom vecí, ktoré ráno jednoznačne musím dodržiavať, neskôr som ich vykonávala automaticky. Ak to mám zapísané, tak to jednoducho spravím, aj keď sa mi nechce a zo začiatku sa musím premáhať. Zavádzaj do svojho režimu postupné zmeny, nastavuj budík na skoršiu hodinu a uvidíš, že sa začneš na svoje rána tešiť.

cover foto: taringa.net