Už si to určite zažila. Včera si sa neprejedala, vyberala si si tie zdravšie varianty jedál, no dnes je to preč. Od rána si zjedla všetko, čo ti prišlo do rúk a nechápeš, kde sa v tebe berie tá hrozná chuť na jedlo. Zamysli sa, aká bola tvoja noc. Vyspala si sa naozaj dobre?

Odzadu.sk
Staň sa blogerkou

Ak si myslíš, že spánok nie je dôležitý, zamysli sa. Zaberie ti až 1/3 života, pri priemernom spánku od šesť do osem hodín denne. Počas neho sa telo regeneruje, ukladá informácie do pamäte a prečisťuje hlavu. Mala by si však dbať na čas zaspávania a vstávania, ktorý by mal byť približne rovnaký. Telo je nastavené na určitý rytmus a ak si niekedy cestovala do krajiny s väčším časovým posunom, vieš o čom hovorím. Tvoj rytmus bol narušený a ty si už o piatej chcela ísť spať a ráno si bola zase skoro hore alebo naopak. Vekom sa čas spánku skracuje, a to je dôvod prečo starší ľudia väčšinou vstávajú tak skoro.

Málo spánku, viac jedla

Je dokázané, že nevyspatý človek zje o 30% viac, ako ten, ktorý sa vyspal dobre. Málo spánku totiž ovplyvňuje hormóny, ktoré regulujú pocit hladu. Hladina leptínu, hormón, ktorý znižuje pocit hladu, sa znižuje. Naopak hladina ghrelínu, hormón, ktorý podporuje pocit hladu, sa zvyšuje. Tieto hormóny ťa potom nútia, aby si zjedla viac sladkostí, ale aj slaných nezdravých jedál.

Prečo tma?

Možno si už od niekoho počula, že najlepšie je spať v úplnej tme, bez televízie, mobilu či lampy. Je to presne tak a má to aj svoje vysvetlenie. Tebe sa môže zdať, že si sa vyspala celkom dobre, ale tvoja chuť na jedlo je aj tak neprimeraná. Musíš spať v úplnej tme, pretože iba vtedy tvoje telo vylučuje hormón melatonín, ktorý je zodpovedný za regeneráciu tela a zvyšovanie imunity. Jeho produkcia sa vždy zastaví, keď v noci zasvietiš svetlo pri návšteve WC alebo spíš pri pouličnom osvetlení. Znižujú ho však aj elektromagnetické polia z televízie, mobilu či počítača. Takže mobil odlož ďalej od vankúša, žalúzie zastri a v noci nezažínaj svetlo.tumblr_o1os80jac21rxrziqo1_1280Foto: tumblr

Vplyv nespavosti na tvoje telo:

– Náladovosť až depresia
– Väčší pocit hladu, a teda priberanie
– Problém s krátkodobou pamäťou
– Problém s kreativitou a učením
– Zrýchľovanie procesov starnutia

Zlepši svoj spánok

Ak nevieš veľakrát rýchlo zaspať a v noci sa budíš, vyskúšaj pár z týchto trikov. Pred spánkom nepozeraj televízor, radšej si prečítaj knihu alebo si zapíš svoje myšlienky do zošita. Dopraj si relax vo vani so sviečkami, pusti si príjemnú hudbu a oddychuj. Viem, že sa to niekedy nedá, ale jednu hodinu pred spánkom by si určite už nemala pracovať a večerať by si mala s odstupom dve hodiny od spánku. Niekomu pomáha aj večerné cvičenie a čo je veľmi dôležité, skús ísť spať v rovnakom čase. Viem, že cez víkend to asi nedodržíš, ale pokús sa aspoň počas pracovného týždňa.

Spánok = „reset tela i duše“

Foto: tumblr