Správna voľba? Tieto 3 otázky ti pomôžu nájsť povolanie, ktoré budeš milovať
LifeAké je moje ideálne povolanie? Otázka, ktorá trápi najmä absolventov, ale aj tých, ktorí zistili, že v práci, ktorú vykonávajú, nie sú šťastní. Žiaľ, neexistuje vzorec na to, ako si správne vybrať. Veľmi dôležité je však uvedomiť si to, čo ťa baví, zistiť, akú máš osobnosť a čo je práca tvojich snov.
Výber povolania je jedným z najdôležitejších rozhodnutí v našom živote. Práca je totiž to, čo ťa bude v budúcnosti živiť, kam budeš musieť denne chodiť. Ovplyvňuje všetky aspekty tvojho života, preto ti správny výber môže zaručiť šťastný život, plný radosti a priestoru, ktorý potrebuješ.
Pri výbere správneho povolania vstupuje do hry niekoľko faktorov, ktoré toto rozhodnutie môžu ovplyvniť. Už počas školy by si si mala vyskúšať viacero povolaní. Brigády sú veľmi dobrým učiteľom. Počas štúdia, či už vysokej alebo aj strednej školy si môžeš nájsť brigádu v rôznych odvetviach. Od čašníka, predavača, finančného poradcu až cez stáže v rôznych odboroch.
Ak si túto možnosť nemala alebo ju nevyužila, nezúfaj. Veľmi dôležité je uvedomiť si, aká je tvoja práca snov. Buď k sebe úprimná. Chceš byť učiteľkou, policajtkou alebo lekárkou?
Nepozeraj sa na to, čo povie okolie. Rob to, čo baví teba. Skúšaj rôzne pozície a neboj sa povedať nie, kým nenájdeš to „pravé orechové“. Každý sa občas hľadá, cieľ je nájsť sa a byť spokojná. Pretože len v práci, kde sa budeš cítiť šťastná a bude ťa baviť, budeš produktívna a jedna z najlepších.
Tieto otázky ti pomôžu nájsť tvoje vysnívané povolanie
1. Kreativita alebo stereotyp?
Veľmi dôležitou úlohou pri výbere práce je uvedomiť si, či si skôr kreatívna duša alebo chceš pracovať na úlohách, ktoré si túto vlastnosť nevyžadujú. Kreatívne zamestnanie je náročné najmä na nové nápady. Hodí sa sem napríklad práca žurnalistov, marketingových špecialistov, ale aj učiteľov.
Musia neustále vymýšľať nové veci, hodiny venujú príprave či realizácii a ich práca nie je ohraničená častokrát časom. Pracujú v práci, doma, musia komunikovať s ľuďmi, zákazníkmi.
Medzi zamestnania, ktoré nie sú kreatívne a zameriavajú sa skôr na stereotyp, patrí napríklad práca úradníčok, lekárov či čašníčok a obchodníčok. Tieto pozície majú presne stanovenú pracovnou dobou a výkon je niekedy najmä fyzický ako psychický.
Aj títo ľudia majú určite svoju dávku kreativity, potrebujú komunikovať s ľuďmi, ich pracovné ohodnotenie nezáleží od ich kreativity, ale od výkonu daných vecí, ktoré sa časom zdajú ako stereotyp.
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.