Dovoľ mi na úvod povedať, že vegánstvo ako myšlienku uznávam – myslím si, že je istým spôsobom šľachetná a mnohí by sme sa z tohoto nesebectva mali poučiť. No potreba tejto skupiny démonizovať všetko živočíšne, rovnako ako ich neskonalá túžba nenechať naše stravovacie návyky našimi, ma prinútila dať dohromady niekoľko riadkov. A tie sa budú točiť predovšetkým okolo faktu, že vegánstvo je jednoducho nezdravé.

Prečo?

Vegáni často poukazujú na to, že vďaka ne-konzumácii mäsa žijú zdravším životným štýlom. To je pravda tak na 50%. Keďže vegáni nekonzumujú živočíšne výrobky, spoliehajú sa zväčša na konzumáciu strukovín, zeleniny, orechov a ovocia. To je v porovnaní so štandardným stravovaním dospelého človeka (hranolky, čipsy, cola, pivo) obrovský skok vpred. Vegáni sa potom prirodzene cítia lepšie.

Problém však nastane neskôr

Telo nemá dosť nutrientov, predovšetkým bielkovín. Áno, najčastejšou otázkou, na ktorú vegáni odpovedajú je, ako prijímajú dostatok bielkovín. Na toto poslúžia strukoviny, tofu či sója, ktoré však obsahujú príliš veľa antinutrientov. Navyše, ak si tvoj priateľ dopraje proteíny zo sóje, buď pripravená na sklamanie v posteli. Estrogény v sóji sa zároveň postarajú o zníženie jeho schopnosti spaľovať tuk a množstvo ďalších vedlajších efektov. Jednoducho povedané – z muža sa stane „žena“.

Riešením nedostatku bielkovín môže byť suplementácia – konopný proteín je pravdepodobne najkvalitnejším proteínom na trhu, no priprav sa na niekoľko dávok denne – čo zabolí tvoju peňaženku a po čase to začne byť aj pekne otravné.

Musím teda jesť mäso?

V skutočnosti nie a je pravda, že jeho konzumácia môže byť škodlivá. Práve tu však vegáni zachádzajú to extrémov a manipulácie. Škodlivá a nebezpečná je predsa aj nadmerná konzumácia vody. Mäso v bežných množstvách nie je nebezpečné, ba práve naopak.

Ak však predsa túžiš vyradiť mäso, vôbec nič sa nedeje – pri správnom nastavení dokáže byť zdravým životným štýlom aj vegetariánstvo. Vegánstvo však nie.

Prečo je vegánstvo nezdravé?

Pretože nekonzumáciou určitých potravín sa pripravuješ o dôležité prvky – vitamín D3, K2 a B12. Vegáni často argumentujú, nedostatok B12 u vegánov problémom nie je. Spomenuli sme však antinutrienty, ktoré sa v tvojom čreve postarajú o to, aby nebol dostatočne vstrebaný do tela – rovnako ako napr. zinok, horčík či vápnik.

A priprav sa aj na psychické problémy

Áno, tento podnadpis som možno trochu prehnal. Nič to však nemení na tom, že vegáni nemajú dostatok extrémne dôležitých polynenasýtených mastných kyselán omega 3. Predtým, ako nejaký vegán napíše do komentára niečo o ľanovom oleji/chia semiačkach – tieto potraviny obsahujú omega 3 kyselinu ALA, ktorá je doslova nepoužiteľná. Dôležité omega 3 kyseliny EPA a DHA nájdeš „žiaľ“ v rybách.

A práve nedostatok DHA je zodpovedné za neurodegeneratívne ochorenia. Nedostatok omega 3 zároveň oslabuje imunitu.

Záver

Ak si vegánom a tento životný štýl ti vyhovuje, tento článok nie je snahou zmeniť to. Len už prosím, konečne, rešpektuj aj našu voľbu. Máme na to dostatok pádnych argumentov.

titulná foto: Trent Lanz