Unsplash/Frederick Medina

Vedela si o tom, že aj kompulzívne prejedanie sa patrí medzi poruchy príjmu potravy? S tými sa spája zväčša len anorexia alebo bulímia, no prejedanie sa je tiež rovnako nebezpečné, ak sa nepodchytí hneď na začiatku. Portály Power of Positivity a Healthline zverejnili hlavné a najčastejšie spúšťače, ktoré vedú k nekontrolovanému jedeniu.

Tých dôvodov a spúšťačov môže byť, samozrejme, aj viac, pretože na každého z nás pôsobí niečo iné. U niekoho to môže byť aj nepekná narážka, pre ďalšiu oblečenie, ktoré jej nesedí. Odborníci ale dali dokopy 5 tých najčastejších dôvodov, ktoré vedú k vzniku porúch príjmu potravy. Určite si pozri aj náš predošlý článok o instagramovom profile, ktorý sa týmto problémom venuje.

Stres a úzkosť

O depresiách a stavoch úzkosti sa doteraz veľmi nehovorilo. S príchodom pandémie sa však naše duševné zdravie veľmi zhoršilo a podpísalo sa to aj na vzniku porúch príjmu potravy. Veľa času sme trávili doma a nevedeli sme, čo máme čakať ďalej.

Takýto stres je najčastejším dôvodom, ktorý vedie k prejedaniu. Myslíme si, že jedlom zaženieme tie hrozné pocity a emócie, ktoré nami lomcujú. Na chvíľu sa nám možno uľaví, no neskôr sa dostavia výčitky z toho, aké množstvo sme zjedli. Dostaneš sa tak do začarovaného kruhu, z ktorého bez pomoci nenájdeš cestu von ľahko.

Násilie v rodine alebo šikana v škole/práci

Ak prežívaš v škole alebo práci šikanu, nebodaj máš skúsenosti s domácim násilím, s najväčšou pravdepodobnosťou si sa s tým nikomu nezdôverila. Veľmi málo ľudí sa s tým dokáže niekomu priznať, radšej hľadajú útechu v niečom inom, napríklad v jedle.

Neboj sa toho, čo si o tebe budú myslieť iní alebo čo budú hovoriť. Vyhľadaj pomoc a povedz o tom niekomu, komu veríš. Ak to budeš v sebe dusiť, môže to vyústiť až do úzkosti, depresie alebo iných psychických problémov.

zdroj: Unsplash/Damian Barczak

Nuda

Na prvý pohľad sa môže nuda javiť ako nevinná, no niekedy môže prerásť aj do takýchto rozmerov. Počas lockdownu sme boli zatvorené doma a často sme nevedeli, čo s časom. Jedlo bolo po ruke takmer vždy, prípadne si si ho mohla veľmi ľahko objednať.

Keď ješ z nudy, nevieš kedy máš dosť. Zješ oveľa viac, než by si si dala za bežných okolností. K tomu si pozrieš seriál a bez chrumkania to tiež nie je ono. Takto prijmeš stovky až tisícky zbytočných kalórií.

Trauma z detstva

Môže ísť naozaj o čokoľvek. Úmrtie v rodine, nedoriešená šikana, obťažovanie. To, čo nedoriešime vtedy, keď sa nám to deje, sa s nami potiahne aj do dospelosti a bude nás to prenasledovať ako tieň. Všetky tieto spúšťače sú spolu navzájom prepojené a jeden môže spôsobiť druhý.

Takéto traumy zväčša vedú k úzkostiam a v niektorých prípadoch dokonca aj k niečomu horšiemu. Neboj sa vyhľadať pomoc, či už u rodiny, priateľov alebo aj u odborníkov. S týmto si sama veľmi neporadíš.

Spoločenské vplyvy

Azda najhorším zo spúšťačov je spoločnosť a jej vplyv. Každodenne sme vystavované „dokonalosti“ na sociálnych sieťach, ktorá je veľmi často na míle vzdialená realite. Mladé dievčatá ale niekedy nedokážu rozlišovať, čo je pravda a čo len filter. Chcú sa vyrovnať tomu pozlátku, čo vedie k jednej z porúch príjmu potravy. Ide o veľmi nebezpečný trend a je skvelé, že čoraz viac ľudí a inštitúcií na to upozorňuje.

Ak máš pocit, že sa niečo z tohto týka aj teba, naozaj sa neboj vyhľadať pomoc. Existujú aj linky dôvery, ktoré sú anonymné a odborníci ti dokážu pomôcť a poradiť. 

Zdroj: Power of Positivity a Healthline

Mohlo by sa ti páčiť

Viac z kategórieLife