Každá z nás pozná situáciu, keď v obchode takpovediac „stratila“ hlavu a v návale radosti z lákavého produktu vyťahovala peňaženku aj vtedy, ak danú vec vôbec nepotrebovala. Nejde len o kozmetiku či oblečenie, ale častokrát nakupujeme aj potraviny, ktoré reálne nepotrebujeme.
Ideš do obchodu po chlieb a vraciaš sa s plnou taškou sladkostí. Premýšľala si niekedy nad tým, v akých situáciách takto bez rozmýšľania nakupujeme? A čo nás vtedy ovplyvňuje?
Diderotov efekt
Ide o veľmi zaujímavú situáciu, s ktorou sa dostávaš do blúdneho kruhu. Kúpiš si nejakú novú vec, ktorá sa však odlišuje od tých starých, a preto máš nutkanie vymeniť aj tie kúsky za nové. Toto je nikdy nekončiaci proces, pretože každá nová vec sa čoskoro zmení na starú a budeš si ju musieť znova vymeniť.
Tento efekt bol pomenovaný po francúzskom filozofovi Denisovi Diderotovi, ktorý nikdy nebol bohatý, ale raz dostal veľké množstvo peňazí a kúpil si nádherné šarlátové župany. Tie boli tak odlišné od ostatných, že ho prinútilo nahradiť všetky svoje staré šaty novými.
Vplyv iných
Pod týmto vplyvom nakupujú najmä mladí ľudia a ženy, ktoré milujú módu. Za každú cenu chcú mať na sebe najnovšie trendy kúsky a keďže sa móda mení každú sezónu, musia aj často nakupovať. Veľakrát pritom na danú vec vôbec nemajú peniaze, no nechcú vytŕčať z davu a radšej sa uskromnia inde, ako by mali mať na sebe oblečenie, ktoré už je „staré“. Drž sa radšej vlastného a originálneho štýlu.
„Pre budúcnosť“
Toto zažila snáď každá z nás. Vidíme krásnu vec, ktorá sa nám tak páči, že za ňu minieme peniaze, aj keď ju tak skoro nemôžeme využiť. Teda, častokrát sa stane, že ju nevyužijeme nikdy. Sukňa, ktorá je nám malá, no na budúci rok bude dobrá! Topánky, ktoré sa hodia na svadbu, aj keď sa na žiadnu zatiaľ nechystáme. Musíš si uvedomiť, že takto zbytočne prichádzaš o peniaze a miesto v skrini.
Impulzívny nákup
Na takýto nákup nám stačí jediný impulz, ktorý však často býva negatívny. Máš zlý deň v práci, pokazila si test v škole, pohádala si sa s kamoškou. Ako na chvíľu vyliečiť ženské srdce? Nákup nejakého nového kúska ti na chvíľu zalepí oči a poteší myseľ. Ale nevyrieši tvoju situáciu. Večer budeš znova smutná a ľahšia o peniaze.
Zľavy a marketingové ťahy
Nič nie je lepším lákadlom, ako nápis zľava. To je jeden z najbežnejších dôvodov, prečo ľudia kupujú veci, ktoré vlastne ani nepotrebujú. Často tiež kupujeme lacné veci aj pre to, aby sme ušetrili, no v konečnom dôsledku vyhadzujeme peniaze. Napríklad si každý rok kupuješ novú čiernu kabelku do práce namiesto toho, aby si si kúpila jednu kvalitnejšiu, ktorá ti vydrží viac rokov. K marketingovým ťahom patrí aj presviedčanie predajcu, že jeden produkt je omnoho lepší ako druhý, či úprava interiéru tak, aby si sa v obchode cítila príjemne, čím tam stráviš dlhší čas, a teda aj viac nakúpiš.