CHOLESTEROL. Strašiak pre mnohých ľudí. Je to s ním skutočne také zlé? Do popredia sa čoraz viac dostávajú informácie o jeho skutočnej funkcii. Dovoľ mi, aby som aj tebe predstavila druhú tvár cholesterolu.

Načo potrebujem cholesterol?

Cholesterol patrí medzi základné zložky tvojho tela. Je jeho priamou  súčasťou, pretože sa nachádza v každej jednej bunke. Väčšinu cholesteru si dokonca sám vytváraš, respektíve túto funkciu plní tvoja pečeň. Tvoria sa z neho pre život nevyhnutné látky ako je estrogén, testosterón, progesterón a iné dôležité steroidné hormóny či vitamín D. Aj vďaka nemu sa tvoje telo regeneruje, uzdravuje a pomáha ti aj s pamäťou.

Nie je jeden ako druhý

Dnes už poznáme dva typy cholesterolu. Prvý je LDL (low density lipoprotein) alebo inak nazývaný ZLÝ cholesterol. Práve tento vytvára tukové nánosy na stene cievy, čím sa zužuje ich lúmen a môže dôjsť k jeho upchatiu, čo následne vedie k srdcovému infarktu alebo mŕtvici. Ak sa chceš vyhnúť  zvýšenej koncentrácii LDL v krvi, vyhýbaj sa nasýteným tukom, cvič a obmedz – najlepšie úplne prestaň fajčiť.

Na druhej strane tu máme HDL ( high density lipoprotein). Pokojne ho môžem nazvať záchranca. Práve tento opravuje to čo LDL pokazil. Zachraňuje ti cievy a stará sa o to aby boli zdravé. Lepšie povedané , odstraňuje nánosy zlého cholesterolu z ciev a odnáša ho späť do pečene, kde sa recykluje a tak ho môžeš využiť opäť tam kde je potrebný.

Čo máš robiť, aby si mala dostatok HDL?

Vyprážané kurča na obed, čipsy s kamoškou  či kýbeľ zmrzliny o polnoci ti asi nepomôže. Práve tieto potraviny sú zdrojom vyššie spomínaných nasýtených tukov a môžu zvyšovať zlý cholesterol.

Niektoré potraviny vedia zvyšovať LDL, iné zasa HDL. Poďme si predstaviť tie „priateľské“ potraviny, ktoré by si mala zaradiť do jedálnička.

  • Olivový olej
  • Strukoviny
  • Celozrnné potraviny

    avocado-bacon-eggs-4-final

    foto: www.lilluna.com

  • Avokádo
  • Ovocie s vysokým obsahom vlákniny ako je jablko, hruška či slivky
  • Ryby obsahujúce správny pomer omega -3 a omega -6 mastných kyselín, napríklad:tuniak, losos, makrela, sardinky
  • Semiačka a čerstvé orechy či už vlašské, kešu, arašidy, mandle alebo pistácie hlavne v ich prirodzenej forme , nepražené a nesolené
  • Mliečne výrobky, kvalitné syry
  • Vajcia najlepšie od suseda z dvora
  •  Kvalitné Hovädzie mäso napríklad z  malovýroby
24a9134bdac52041d0aa5f2511d6a76c

foto: pinterest.com

A prídavok nakoniec je červené víno. Ukázalo sa, že správne množstvo vína ( maximálne pohár za deň ) pomáha zvyšovať HDL. Avšak nemusíš začať piť len preto aby si sa ochránila pred srdcovo-cievnymi ochoreniami. Existujú aj iné spôsoby, ako si tieto hladiny udržať v norme. Rozhýb sa! Okrem značných pozitívnych účinkov na zdravie ti cvičenie pomáha byť šťastná. Pri zvýšenej fyzickej aktivite sa ti vyplavujú endorfíny = hormóny šťastia, ktoré priamo vplývajú na tvoju náladu. Či už máš dobré obdobie alebo zlé, nezabúdaj myslieť na seba a svoje telo, pretože v ňom stráviš celý  život.

Cover photo: fitkatbykatrinabowden.com