Ľubica a Eva – alebo ak chceš, Ľubka a Evka, sú dve sympatické ženy a dlhoročné priateľky, ktoré konečne pozbierali odvahu a rozhodli sa založiť si vlastnú značku ľubeva. Pod týmto ľúbezným slovenským názvom sa skrýva prírodné oblečenie pre obe pohlavia, precízne a s láskou vyrobené na Slovensku.
Slovenská značka ľubeva patrí do konceptu udržateľnej módy, resp. slow fashion, ktorá si pomaly, ale isto hľadá miesto aj medzi nákupnými maniačkami. Veríme, že aj ty si už prišla na to, že oveľa viac sa oplatí investovať do jedného kúska kvalitného oblečenia, než vyhodiť pár eur za lacné tričko, ktoré sa ti už pri prvom praní aj tak natiahne.
Čo všetko ale obnáša vyrobenie udržateľného kusu oblečenia a aké je podnikať v súčasnosti v módnom priemysle? Aj na to sme sa opýtali zakladateliek novej slovenskej značky ľubeva.
Ako vnímate podnikanie v módnom priemysle na Slovensku?
E: Obe pôsobíme v slovenskom módnom priemysle už dlhé roky a musíme povedať, že to nikdy nebolo jednoduché. Konkurencia bola vždy obrovská a kto sa chcel presadiť, musel tvrdo makať od rána do večera.
Ľ: Napriek tomu sme sa po dlhom rozhodovaní rozhodli pretaviť vlastné dlhoročné skúsenosti, ktorými sme prispievali k zlepšovaniu iných spoločností, do vlastnej značky. Ako veľmi zložité to bude, to sa necháme prekvapiť. 🙂
Prečo ste sa rozhodli vybrať smerom slow fashion módy?
E: Je to niečo, čo nám obom dávalo od začiatku zmysel. Keď sme sa už rozhodli vytvoriť vlastnú značku oblečenia, chceli sme, aby to bolo niečo, čo symbolizuje našu predstavu o móde. Voľnejšie ľanové kúsky či kúsky z kombinácie ľanu a viskózy, veľmi vysoká kvalita vypracovania, dotiahnuté detaily. Chceme svojim zákazníkom ponúknuť len to, čo by sme si samy nemali problém kedykoľvek obliecť.
Ľ: Konkurencia je v poslednej dobe poriadne rozrastená, ale ako spomínala Evka, toto nám jednoducho dávalo zmysel. Ľubeva kopíruje módu, ktorú samy nosíme. Vnáša do šatníka eleganciu, prírodu, ľahkosť a nádych lokálnosti – všetky vlastnosti, ktoré spolu zabezpečujú originalitu nášho oblečenia. Naši blízki nás v tom podporili, už pri štarte sme mali naozaj šťastie na ľudí v okolí, ktorí nám pomáhali.
Prečo sa pomalá móda oplatí? Ako dlho vydrží jeden kus oblečenia?
Ľ: Spomínalo sa to veľakrát a určite sa ešte veľakrát bude, ale v pomalej móde doslova platí, že nie každý je taký bohatý, aby si mohol kupovať lacné oblečenie. Pomalá móda sa oplatí, pretože bola vyrobená naozaj precízne a pri správnej starostlivosti vám ľubeva v šatníku vydrží doslova navždy – aj pre budúce generácie.
Keď to spomínate – ako dlho trvá vyrobenie jedného kusu oblečenia? Čo všetko to obnáša?
E: Výroba sa začína nápadom, ktorý treba pretaviť do strihu. Za túto časť som zodpovedná ja. Ako sme spomínali na našom Instagrame, ktorým sa snažíme našich followerov aj trochu vzdelávať v oblasti slow fashion, dotiahnutie strihu do dokonalosti pokojne zaberie aj desiatky hodín.
Prvotný strih treba spichnúť zo zvyškovej látky a doupravovať – vrecká, gombíky, manžety, záhyby… Keď sme so strihom spokojné, začínam s jeho rozmnožovaním. Rada vravím, že do šírky aj do dĺžky. 🙂 Aby naše oblečenie sedelo, máme z každého kusu minimálne 8 rôznych veľkostí a tam, kde je to potrebné, aj výškové skupiny.
Ľ: Následne strih preberám ja. Po tom, ako látku starostlivo vyberiem, aby bola príjemná k pokožke budúceho majiteľa a mala správnu gramáž, ju vyperiem, vysuším a poriadne vyžehlím. Už toto je viac ako polovica úspechu, dobre pripravená látka zabezpečí napríklad to, aby sa švy na blúzke či košeli aj po opraní zostali na pôvodnom mieste a aby sa kus odevu následne nezrazil o jednu veľkosť. A keďže máme do detailov prepracované strihy, francúzske švy, vrecká, šnúrky a podobne, samotné ušitie každého modelu trvá niekoľko hodín.
To je zrejme aj odpoveď na otázku, prečo je pomalá móda nákladná.
E: Otázka nákladnosti pomalej móda je veľmi úzko prepojená s relativitou. Ak si kúpite jeden top v univerzálnej farbe, ktorý je možné kombinovať takmer s čímkoľvek, nemusíte si kupovať ďalších tucet. V konečnom dôsledku ušetríte.
Ľ: Ale v princípe áno, to je odpoveď na otázku, prečo je táto móda nákladnejšia ako bežné kúsky, ktoré dostanete v ktoromkoľvek reťazci. Sú to totiž hodiny práce so skutočne kvalitným materiálom, ktorý je určený na dlhoročné používanie a užívanie. 🙂
Sú Slováci pripravení priplatiť si za kvalitu?
E: Som presvedčená, že áno. Samy patríme ku skupine ľudí, ktorí dokážu oceniť skutočnú kvalitu produktu a pohybujeme sa väčšinou medzi ostatnými s podobným názorom. Na Slovensku sa už asi tri či štyri roky veľmi výrazne formuje komunita okolo zero waste a slow fashion hnutia, veľmi príjemná je aj komunita okolo portálu Sashe.sk s hand made tvorcami, cez ktorý predávame aj my. Patria do nej ľudia, ktorí milujú originalitu, chcú sa odlišovať a neboja sa dať priestor svojej kreativite.
Kde hľadáte inšpiráciu na vznik nových kúskov oblečenia?
E: Všade navôkol. Tvoríme to, čo nám v ponuke obchodov chýba a o čom si myslíme, že by sa mohlo páčiť nám, našim priateľom či rodine. Snažíme sa priniesť inovatívne kusy oblečenia, vhodné na viaceré príležitosti a dotiahnuť ich do dokonalosti.
Ľ: Čo v praxi reálne vyzerá tak, že nútime všetkých členov domácnosti, aby si skúšali oblečenie plné farebných špendlíkov a pýtame sa na ich názor a na to, čo by vylepšili. Ak ich niečo ťahá alebo sa im niečo nepozdáva, rady dáme na názor koncového užívateľa a necháme si poradiť.
Začali ste podnikať v pomerne náročnom období. Do akej miery vás ovplyvnil koronavírus?
Ľ: Nebudeme klamať, do veľkej. Obe sme živnostníčky, v podstate odkázané na fungovanie módneho priemyslu, ktorý sa ani zďaleka nenachádza na vrchole pyramídy potrieb. Kríza sa v ňom prejavila od začiatku celkom výrazne a my sme potrebovali niekde sústrediť svoju kreatívnu energiu. A tak sme si povedali – kedy, keď nie teraz? A rozhodli sme sa svojou troškou prispieť k rozvoju slovenského módneho priemyslu.
Aké sú vaše vízie v rámci udržateľnej módy?
E: Ako pri všetko, čo robíme. Nesieme si v sebe túžbu urobiť značkou ľubeva radosť mnohým, chceme sa neustále posúvať ďalej, šiť a žiť udržateľne. Cieľom je z dlhodobého hľadiska ponúknuť módu, z ktorej si zákazník kúpi po jednom kuse, bude ich nosiť dokola a šíriť reklamu ústnym podaním na základe vlastnej pozitívnej skúsenosti.
Ľ: Tiež chceme častom zistiť, ktoré modely majú u zákazníkov najväčší úspech, priniesť im pestrejšiu paletu farieb a sústrediť sa na poznámky a komentáre k možným vylepšeniam. Aby si naozaj každý človek, ktorý si prezrie našu kolekciu, mohol povedať, že ľubeva je tá pravá značka preňho. 🙂
Ľubke aj Evke ďakujeme za rozhovor a prajeme veľa úspechov a predaných kúskov. 🙂