Bratiska propaguje naše hlavné mesto trendovým oblečením
DatingBratiska je lokálna značka, ktorá ponúka originálne kúsky oblečenia. Ako chalani z Bratisky sami tvrdia, sú naozaj značkou vytvorenou na „ulici“, nie sú žiadni módni návrhári, ale majú nastavené štandardy kvality, ktoré nie sú ochotní podliezať.
Kde a ako sa začala písať história Bratisky? Prečo práve názov Bratiska? Čo má ľuďom evokovať?
Náš príbeh je veľmi spontánny. Nemali sme žiadny biznis plán ani veľkého investora, len sme náhodou vyrobili pre nás a kamošov zopár mikín, nafotili, pustili von a zrazu po nich bol väčší dopyt, ako sme čakali. Názov vznikol tiež náhodne, Michal raz došiel na jednu párty s tričkom, kde to mal vyšité. Bratiska použil asi preto, aby sa to tam zmestilo. Jednoduchšie sa to aj vyslovuje a je to kratšie ako Bratislava. Ja sa živím ako dizajnér/grafik a už dlhšie predtým som chcel robiť niečo s bratislavskou tematikou, a keď som to uvidel, všetko sa poskladalo. Potom sa pridal Viktor, s ktorym som už predtým o niečom takomto kecal. Vedeli sme, že názov spôsobí aj kontroverzie, keďže samozrejme skracovania a komolenia názvu mesta nemáme bratislavčania radi — Blava je naozaj hrozné. Ale tak to proste vyšlo.
foto: archív Bratiska
Čo viedlo vás – mladých ľudí k založeniu Bratisky? Je to vaša full time práca, alebo sa Bratiske venujete popri inom zamestnaní?
Máme radi naše mesto a chceli sme, aby sme si mohli kúpiť oblečenie, ktoré bude kvalitné a bude spĺňať estetické a kvalitatívne požiadavky, ktoré sme v suvenír shopoch nenachádzali. Tiež máme skvelé spomienky a vzťah k našim štvrtiam, kde sme vyrastali. Nemáme to ako full-time ani jeden, v podstate väčšinu peňazí vraciame späť do nových vecí. Chceli by sme dávať časom peniaze aj na lokálne charity, ale momentálne na to nemáme kapacity.
foto: archív Bratiska
Váš sortiment tvoria najmä tričká a mikiny s nápismi jednotlivých častí Bratislavy. Čo chcete vaším oblečením vyjadriť? Máte pocit, že ľudia v Bratislave si nevážia svoje mesto a chcete aj týmto spôsobom zvýšiť oň záujem? Alebo naopak vychádzate z toho, že Bratislavčan je hrdý na to, odkiaľ pochádza a chce to ukázať aj tričkom?
Sú dva extrémy – že si arogantný a myslíš si, že to, odkiaľ pochádzaš, je to najlepšie na svete a všetko cudzie je hrozné a nepriateľské. Potom je druhý extrém, keď si myslíš, že to, kde bývaš, je úplná diera, a len inde je kvalita a krása. My chceme podporiť to pozitívne z oboch. V podstate chceme podporovať zdravý lokál-patriotizmus. A teda – som hrdý na to, odkiaľ pochádzam a záleží mi na tom, kde bývam. Ale čo je dôležité — vždy bez nenávisti k ostatným častiam mesta/krajiny/sveta. Dokonca máme aj tričká s CP nápisom, (CP loves Bratislava), ku ktorým sme robili kampaň odfotenú na pároch pozostávajúcich z kombinácie — jeden mimo Bratislavy a druhý rodený bratislavčan. Aj keď máme radi srandy na túto tému, je to smiešne, sa nenávidieť. Každý sme cépečkar, záleží len koľko generácii dozadu ideš.
foto: archív Bratiska
Prezraďte nám, čo momentálne chystáte? Niektoré kolekcie na vašom e-shope už nie sú dostupné. Znamená to, že plánujete úplne novú kolekciu?
Vždy časom dorobíme aj vypredané veci. Chystáme sa viac spolupracovať s umelcami a dizajnérmi. Celkovo silno veríme na spoluprácu ako takú. Tiež ideme robiť aj niektoré ulice. Takisto nás čím ďalej oslovuje tzv. slow fashion a recyklovateľné/recyklované veci. Toto by bolo skvelé viac zakomponovať do našich produktov.
Rozmýšľali ste nad oblečením aj pre ľudí mimo Bratislavy? Dá sa to vôbec, keď už samotný váš názov – Bratiska, je čisto orientovaný na hlavné mesto?
Nechceme prezrádzať, ale pripravujeme niečo také, ako sa pýtaš. Makáme na tom, ale je v tom zopár zádrheľov.
foto: archív Bratiska
Odkiaľ beriete nápady na tričká a mikiny? Tvoríte si ich vy sami? Ako tričká vyrábate?
Všetky dizajny tvoríme my alebo umelci/dizajnéri s ktorými spolupracujeme. Väčšinou textil dovážame — niečo z krajín EU priamo, niektoré z Ázie, ale pozeráme, aby bol kvalitný, slave-free a enviro-friendly. Zopár vecí sme šili aj tu na SR, ale to je vec, ktorá sa nám zatiaľ nedarí robiť dlhodobejšie.
Ktorá mestská časť je najobľúbenejšia, teda najpredávanejšia?
Skoro každá štvrť má ľudí, ktorí ju milujú, nedá sa to úplne povedať. Môžeme povedať, že Staré Mesto je trochu žiadanejšie, ale aj Ružinov a Petržalka. Keďže máme vždy len zopár kusov z kolekcie, nerobíme vždy všetky mestské časti.
foto: archív Bratiska
Pre koho sú vaše produkty určené, na koho sa orientujete? Človek by si myslel, že oslovujete najmä mladú generáciu, avšak na vašich reklamách vidíme najmä starých ľudí, ako šťastne nosia vaše oblečenie. Znamená to, že sa snažíte osloviť aj túto staršiu generáciu?
Chceli by sme, aby nebolo vyhranené, kto našu značku môže nosiť. Je to asi proti pravidlám reklamy, kde sa píše, že by ste mali mať jasne určenú cieľovku. Naše veci sa ale páčia naozaj ľuďom rôznych skupín obyvateľstva. Samozrejme nikdy ťa nebudú mať všetci radi.
Myslím si, že použiť starších ľudí na promo je niečo, z čoho som najviac rád. Vďaka za to patrí skvelej slovenskej/svetovej fotografke a kameramanke Anne Smoronovej, ktorá nám pomohla. Úplne to ku nám zapadlo a chceme v tom určite pokračovať. Bavia nás neočakávané kombinácie a hľadanie krásy tam, kde by sme si mysleli, že nemôže byť. Myslíme si, že kamarátstva a rozhovory naprieč generáciami sú niečo, čo by mal robiť každý po celý svoj život, lebo je to vždy obohacujúce pre obidve strany.
V dnešnej dobe je veľmi populárne byť hipsterom. Čo hovoríte na tento trend? Považujete značku Bratiska za hipsterskú?
Tak áno, takéto pomenovania registrujeme. Toto je však extrémne zložitá téma. Čo znamená hipster? Momentálne v tejto dobe je to podľa mňa skôr nadávka/posmešné označenie niečoho/niekoho. Pokiaľ hipster znamená, že sme v jednom koši s akciami ako je Dobrý trh, luďmi, ktorým záleží na svojom okolí a aktivistami, ktorí naše mesto posúvajú k lepšiemu, hľadajú krásu a robia kvalitné veci, tak nám to nevadí a sme na to hrdí. Bojím sa ale, respektíve som presvedčený, že hipsterom sa označuje niekto, kto sa vyvyšuje, správa sa arogantne a záleží mu viac na tom, ako vyzerá ako na druhych ľuďoch a okolitom svete. V takomto prípade nás to uráža.
foto: archív Bratiska
Kde môžu ľudia kúpiť vaše produkty?
Naše veci, ktoré máme momentálne na sklade, nájdeš na našom eshope http://bratiska.sk s možnosťou osobného odberu v obchode Slavica na Laurinskej ulici, kde si vieš aj veci vyskúšať, keď si dohodneš termín s nami. Alebo samozrejme poštou všade na svete. Plus chodíme na rôzne trhy v Bratislave, hlavne na náš obľúbený Dobrý Trh.
Keby ste Bratisku zakladali teraz, čo by ste urobili inak?
Nenapadá ma nič konkrétne. Jedine, že by sme ju urobili skôr. 🙂
Ceny vašich produktov sú o niečo vyššie ako sú bežné ceny tričiek v obchodoch. Sú preto ľudia ochotní zainvestovať do značky Bratiska? Neobávali ste sa na začiatku nízkeho záujmu zo strany ľudí kvôli cene?
Riešili sme to dlho. Možno sú trochu vyššie, ale textil aj potlač sú kvalitné. Robíme však aj zľavové akcie, takže podľa mňa, kto nás naozaj chce, tak nemá problém získať naše veci. Chceme byť v istom zmysle slova „ľudovou značkou“, nechceme robiť super drahé produkty pre pár ľudí. Tiež si uvedomujeme, že nie sme nijaká high fashion alebo top módni návrhári, na to nemáme. Sme milou lokálnou značkou, založenou naozaj ‚na ulici‘. Zároveň však máme hranicu kvality, ktorú nechceme podliezať. Mali sme doteraz možno 3 reklamácie, všetky sme hneď vymenili za nový produkt. Ak niekto nie je spokojný a neozval sa, kľudne nech sa ozve a rozumné sťažnosti vybavíme. Samozrejme, nemožno čakať, že potlač vydrží úplne nepoškodená 100 rokov, keď mikinu nosíš a perieš každý deň.
foto: archív Bratiska
To čo sa nosí závisí od súčasnej módy a trendov. Ako ste na tom s módou vy – vyznáte sa, sledujete trendy? Ide aj vaša kolekcia s módou alebo ju pokladáte skôr za nestarnúcu? Ako hodnotíte štýl obliekania na Slovensku?
Myslím si, že pri súčasnom internete už nosí drvivá väčšina v zásade to isté po svete — hlavne čo sa týka tzv. „rozvinutej“ časti sveta. Samozrejme Bratislava nie je ani zďaleka New York, ale nemám pocit ani že sme úplne zastrčená diera. Do módy sa asi nevyznáme nejako extra, je kopa ľudí, čo to sleduje oveľa ostrejšie ako my. Snažíme sa robiť veci aj intuitívne a s nadšením. Trendy samozrejme sledujeme a ovplyvňujú nás, či si to priznáme alebo nie. Nadčasové je silné slovo, produkty sa však snažíme robiť jednoduché a v podstate sme ich až tak zatiaľ nezmenili od začiatku.