Saša Miklášová zo Sashe dokazuje, že na to, aby sa hobby stalo tvojou prácou, nepotrebuješ žiadnu mágiu iba poctivú prácu
RozhovoryNa začiatku chcela len urobiť radosť svojim kamarátkam a dnes je z toho jedna z najnavštevovanejších stránok na našom webe. Hlavnou misiou Saši Miklášovej, zakladateľky stránky Sashe.sk, je prinášať nám kvalitné produkty, ktoré sú vyrobené na Slovensku. Má za sebou už siedmy úspešný rok svojho kreatívneho biznisu. No stále si pamätá, aké to bolo, keď videla prvýkrát cudziu osobu nosiť náušnice, ktoré sama vyrobila. A tam Saša naozaj nekončí, inšpiratívna baba chce aj naďalej pomáhať mladým kreatívnym ľuďom u nás aj vďaka remeselnému inkubátoru, ktorý nedávno spoluzaložila. O tom, čo chýba na slovenskej módnej scéne, aké ťažké je obetovať svoje záujmy pre dobro značky a tiež o tom, čo ona najviac nakupuje vo svojom e-shope.
Ahoj Saši, myslela si si, keď si zakladala stránku, že raz z toho bude biznis?
Keď som si pred deviatimi rokmi založila stránku sashe.sk na predaj mojich náušníc, určite to nebolo s cieľom biznisu, skôr sebarealizácie. Keď sme o dva roky neskôr, na základe veľkého dopytu komunity po ručne robených veciach spúšťali portál SAShE.sk, vedeli sme, že má biznis potenciál, ale naozaj sme netušili, že záujem slovenského trhu o rukodielnu tvorbu je až tak obrovský. Počítali sme so stovkami autorov. Dnes po siedmych rokoch chodu portálu ich zastrešujeme vyše 6000.
Dlho si vyrábala náušnice sama doma pre seba a kamošky. Potom si založila stránku na ich predaj a vypálilo to. Nebála si sa, keď si opúšťala stabilnú prácu a vrhla si sa do neznáma?
Bolo to obdobie sladkej nevedomosti a vrhla som sa do toho až naivne. Po pár mesiacoch tvorivej činnosti som mala naozaj problém zaplatiť nájom a kúpiť si kávu. Pokorne som sa vrátila do zamestnania, ale pokračovala som v budovaní svojej značky šperkov a neskôr portálu SAShE. Stálo nás to s vtedajším priateľom, teraz manželom, všetok voľný čas popri práci a bolo to namáhavé obdobie. Ale mladý človek zvládne veľa a etapa života, kedy ešte nemáte založenú rodinu je pre to ideálna. Skrátka sme vtedy zabrali a oplatilo sa.
archív: Sashe.sk
Stránka Sashe ako obchod s handmade vecami funguje úspešne už 7 rokov. Akou najväčšou zmenou musela odvtedy prejsť?
SAShE je zrkadlom komunity, ktorú združuje. Veľa zmien, vylepšení, technických vychytávok šijeme autorom a zákazníkom na mieru, aby boli u nás spokojní. Naozaj radi počúvame ich potreby a priania, zároveň sledujeme trendy a snažíme sa byť aktuálni a zároveň citlivo pristupovať k našim tradíciám. Vybalansovať tieto, niekedy rôznorodé prístupy, názory a požiadavky, bolo občas ťažké. Ale v poslednej dobe mám pocit, že sa nám to darí úspešne a harmonicky. V súčasnosti sme štýlovo, aj technicky stabilizovaní, a to je veľmi príjemné štádium vývinu tohto projektu, ktorý stále rastie pod rukami a asi nikdy nebude úplne hotový.
Ako sa vám podarilo zabezpečiť, aby sa zo stránky nestal blšák či nejaká susedská burza, ale ľudia tam skutočne predávajú originálne ručnevyrobené kúsky?
Je ťažké držať sa nášho kréda, že SAShE, je šanca pre každého a zároveň držať akúsi úroveň ponuky. Našťastie o tom nerozhodujeme len my v redakcii, ale celá komunita nám roky pomáha vytvárať atmosféru na SAShE a zviditeľňovať tie najkvalitnejšie značky a veci. Je to taký prirodzený výber a ja vždy budem tvrdiť, že kvalita sa predáva sama. Ale pod kvalitou mám na mysli celý balíček, dobrý nápad, solídne technické prevedenie, aj dôstojnú marketingovú prezentáciu. Potom už naozaj autor automaticky štartuje na predné stránky SAShE a dokáže sa tam držať dlhodobo. Ľudia ho odtiaľ skrátka nepustia.
archív: Sashe.sk
Čo by si dnes urobila inak, keby si začínala podobný biznis?
Asi nič konkrétne, SAShE bol niekedy boj, ale krásny boj za správne a pekné veci. Všetko, aj to zlé, náročné a ťažké, nás sformovalo do tej podoby, kde sme dnes. Vďačím každému prešľapu, každej riešenici, lebo nám pomohli vyrásť. Som rada, že sme sa počas tej cesty nebáli práce, že sme nezutekali, keď sa to “zahustilo”, ale ustáli to, našli riešenia, vyargumentovali si situácie a nakoniec vždy posunuli SAShE na ďalší level. A stále sme tam, na tej istej ceste, niečo sa vyrieši a za rohom čaká ďalšia výzva.
Máš malého syna. Zmenil sa tvoj pohľad na biznis odkedy sa narodil?
Áno, Šimon mi pomohol vypnúť a dať si pauzu, keď som to už nevyhnutne potrebovala, ale bez neho, by som si to asi nikdy nenaordinovala. Rok po jeho narodení som si na SAShE ani neklikla. Potrebovala som reset. Dnes som už čiastočne späť s novými nápadmi a novou optikou. Vidím SAShE viac širokospektrálne, rodinnejšie, čo myslím pomáha našej komunite, ktorá si za tie roky tiež pomaličky pozakladala rodiny a očakáva na SAShE naplnenie rôznych zákazníckych požiadaviek.
archív: Sashe.sk
Bola si niekedy v situácii, že si musela obetovať tvoje osobné predstavy o stránke kvôli zlepšeniu biznisu?
Veľmi často. Deje sa to dodnes. SAShE je odrazom Slovenska. Dopytu obrovského spektra ľudí z rôznych regiónov a rôznych sociálnych skupín. Bolo obdobie, kedy mi chvíľu trvalo pochopiť, že už nebude len odrazom môjho estetického cítenia a že to vôbec nie je na škodu veci. Dozrela som spolu so SAShE 🙂
Stretla si už veľa mladých dizajnérov, umelcov a dobre poznáš ich príbehy. Čo je podľa teba najdôležitejšie, aby sa z vášne či voľnočasovej zábavy stala práca?
Už som to tu dnes skloňovala. Je to potrebné uchopiť poriadne na všetkých úrovniach. Priniesť dobrý nápad, ktorý zohľadňuje potreby zákazníkov, trendy a zvyšnú ponuku v segmente. Dať svojmu nápadu perfektné technické prevedenie. Venovať dostatok energie, peňazí a kreativity marketingu. teda tomu, ako svoj pracne vyrobený originálny produkt odprezentujem v priestore webu, kde si ho zákazník nemôže naživo vyskúšať. A následne úctivo pristupovať k servisu a komunikácii so zákazníkmi. Spočítané a podčiarknuté, je to veľmi náročné. A naozaj len tí, ktorí to podajú komplexne, majú šancu dosiahnuť ten zlatý grál — lovebrand, značku hodnú lásky. A objednávky 🙂 Samozrejme, nie každý to musí a potrebuje dotiahnuť až sem. rovnako si môžeme vážiť prácu nenápadnejších autorov, ktorí neprodukujú “SAShE bestsellery”, ale tvoria prácne, originálne a poctivo.
Sashe nikdy nebolo len o predaji handmade výrobkov. Je to hlavne o komunite ľudí. Aké akcie organizujete?
Vzhľadom na to, že akcie boli vždy moja doména, mali sme teraz nejakú dobu útlm, ale tento rok sa nám podarila pekná spolupráca so Starou Tržnicou a vznikla dvojdňová moderno-folklórna akcia “SAShE v tržnici” s veľmi príjemnou atmosférou. S príchodom handmade vlny na Slovensko evidujeme za posledné roky doslova boom rôznych živých akcií s handmade a dizajnom, ktoré kvalitne vykrývajú akékoľvek naše aktivity a my sa môžeme naplno venovať tomu, čo vieme najlepšie, teda webu.
archív: Sashe.sk
Nedávno ste spolupracovali na otvorení prvého inkubátoru zameraného na podporu podnikania remeselníkov v Banskej Štiavnici. Prečo práve tam?
Štiavnica nebola len inkubátorom pre remeselníkov, ale aj pre nás. Na takejto menšej, lokálnej vzorke sme sa chceli trošku naučiť, aké je to naživo mentorovať tvoriacich ľudí, aby sme to následne mohli preniesť na väčšiu skupinu nielen naživo, ale aj online. Naším dlhodobým cieľom je práca so značkami a vedenie v oblasti online marketingu k tomu, aby ich tvorba dostala dôstojnú a plnohodnotnú prezentáciu. Testujeme to paralelne na viacerých poliach. Tento rok sme dlhodobo mentorovali jednu zo šperkárok na SAShE, ktorá sa stala výherkyňou našej súťaže s názvom Výťah a niekoľko mesiacov dostávala našu maximálnu marketingovú podporu od makeover značky, loga, fotiek a stratégie, až po mediálnu podporu v priestore SAShE.
Vyhodnotili sme to ako veľmi úspešný projekt, v ktorom chceme pokračovať, a to vo väčšom merítku. Naozaj sa jej s našou pomocou podarilo vytvoriť lovebrand. Takže to je aj odpoveď na ďalšiu otázku, či plánujeme ďalšie inkubátory. Áno, v rôznej podobe od prípravy veľkej online marketingovej školy, kde by sme chceli zhrnúť naše dlhoročné know-how ohľadne predaja handmade, až po marketingovú konferenciu. Držíme si palce 🙂
Projekty do inkubátoru musia prejsť výberovým kolom. Čo musí podľa teba spĺňať dobrý projekt?
Čo by mal spĺňať dobrý projekt, ktorý vstupuje do inkubátora alebo žiada o investíciu, či inú podporu? Nič viac, či menej než skvelý produkt s dobrým nápadom a technickým prevedením. Nápad tam musí byť, technicky to musí byť dotiahnuté a ostatné? Ostatné radi naučíme. 🙂
archív: Sashe.sk
Aké najväčšie chyby robia mladí umelci, ktorí chcú skomercializovať svoj biznis?
Ťažko prekonávajú vlastné ego. Chcú tvoriť príliš autorsky. Ponúkať zákazníkovi to, čo sa páči im, to čo sami považujú za atraktívne, estetické, nositeľné… Zákazník ale môže mať iné predstavy, a preto treba byť flexibilný, variabilný v ponuke, vyrobiť rôzne variácie, počítať s potrebami spotrebiteľa. Skrátka obliecť, či ozdobiť zákazníka alebo jeho interiér. Trošku vyčítam slovenskej návrhárskej komunite, že nás Slovenky nevedia obliecť. Kde sú ich pret a porter kolekcie? Kde sú jednoduché, ale kvalitné a nápadité košele, tričká, sukne a nohavice do našich šatníkov? Kde sú nadčasové a minimalistické doplnky z kvalitných materiálov, ktoré hrdo zakúpime do svojich kolekcií a budeme denne s radosťou nosiť. Je toho málo a je v tomto zmysle ešte kam rásť. Český trh je v tomto omnoho ďalej. Musím však povedať, že v oblasti bývania, doplnkov do domácnosti, ale napríklad aj tašiek a kabeliek badáme veľmi živý, kvalitný a profesionálny nárast. Dá sa už vyberať.
Nakoniec nám povedz, ktoré veci si si ty naposledy kúpila na Sashe.
Dopriala som si svoje prvé kvalitné, ručne robené kabelky, jednu úplne jednoduchú čiernu koženú shopperku a jeden zaujímavejší minimalistický kúsok v kombinácii s drevom. A pravidelne u nás nakupujem bio kozmetiku. Je neprekonateľná a v tejto oblasti už vieme na SAShE zákazníka doslova hýčkať 🙂