Ochranné rúško pripomína dôležitosť krajčírskeho remesla a lokálnej tvorby
MódaŠoubiznis & Hot NewsV dňoch 20. až 26. apríla sa uskutoční 7. ročník slovenského Fashion Revolution Weeku, ktorý môžete sledovať online prostredníctvom Fashion Open Studio. Agentúru SITA o tom informovala Barbara Jagušák z Fashion Revolution Slovakia.
Začalo sa to smutnou tragédiou
Symbolom ich kampane sa stalo ochranné rúško, pretože hnutie chce poukázať na zodpovednosť a spolupatričnosť voči druhým. Rovnako sa zameriava na dôležitosť krajčírskeho remesla a lokálnej tvorby. Táto kampaň vznikla na základe tragédie v textilnej továrni Rana Plaza v Bangladéši 24. apríla 2013. Došlo k zrúteniu budovy, v ktorej zahynulo 1138 ľudí a viac než 2500 bolo zranených. Cieľom Fashion Revolution je predovšetkým bojovať proti neetickým podmienkam masovej výroby. Ročne si vyžiada tisícky obetí. Zameriavajú sa aj na transparentnosť odevného priemyslu, zlepšenie pracovných podmienok, ekologické štandardy, ochrana prírodných zdrojov a na vzdelávanie spotrebiteľov.
Zodpovednosť
Zástupcovia nezabúdajú ani na dizajnérov, krajčírov a zručných ľudí, ktorí využili svoj talent v čase šíriaceho sa koronavírusu. Svojím talentom sa snažili pomáhať nemocniciam, ľuďom v núdzi a občianskym združeniam po celom Slovensku. Poukazuje to na dôležitosť krajčírskeho priemyslu v spoločnosti.
Okrem toho sa 7. ročník Fashion Revolution Weeku zameria na konzum, zloženie materiálov, podmienky na pracovisku a kolektívnu zodpovednosť. Toto podujatie podporí viac ako 100 krajín sveta, ktoré sa chcú podieľať na reforme módneho priemyslu najmä kvôli trvalej udržalelnosti a lepším ľudským právam. Dôležitou súčasťou kampane je aj piate vydanie Fashion Transparency Indexu. Prostredníctvom svojich výskumov hodnotí aktivity 250-tich najväčších globálnych módnych značiek a poukazuje na nevyhnutnosť transparentnosti. Práve tá výrazne prispieva k humánnym praktikám.
„Je dôležité vyžadovať zodpovednosť a radikálnu transparentnosť od značiek, od ktorých nakupujeme. Zároveň musíme zmeniť našu spotrebu z nadmernej na efektívnu. Veríme, že ľudia na celom svete sa zapoja do Fashion Revolution Weeku, aby sme spoločne žiadali o empatiu a rešpekt: empatiu voči ľuďom, ktorí vyrábajú naše oblečenie, a úctu k planéte, ktorú spoločne zdieľame,“ uviedli sa zakladateľky Fashion Revolution hnutia Orsola de Castro a Carry Sommers.
#whomademyclothes
Viaceré veľké značky a maloobchodníci zatvorili svoje prevádzky, zrušili platby a objednávky dodávateľom kvôli šíriacej sa kríze koronavírusu. Vykonali tak bez zodpovednosti voči svojim zamestnancom v dodávateľských oblastiach. Podľa zástupcov hnutia následky pocítia najzraniteľnejší pracovníci módneho priemyslu, pretože im chýba zdravotná starostlivosť, platená dovolenka, životné istoty či finančné prostriedky.
To však nie je jediný problém tejto oblasti. Rovnaké množstvo pozornosti treba venovať novodobému otroctvu, masovej produkcii, porušovaniu ľudských práv a klimatickej kríze. Kvôli tomu bude naďalej kolovať hashtag #whomademyclothes. Už sedem rokov sa snaží prejaviť u ľudí záujem po informáciách o ich oblečení, odkiaľ pochádza a v akých podmienkach bolo vyrobené. Hnutie sa tiež bude zaoberať novým hashtag #sijemeruska. Chcú vyzvať ľudí, aby sa fotili so svojimi vyrobenými rúškami a vzdali tak poctu krajčírskemu remeslu.
Spolupatričnosť
„Každý rok sa snažíme prísť s inovatívnym nápadom, ktorý by nám pomohol šíriť myšlienku Fashion Revolution hnutia. Myslím, že povinné nosenie ochranných rúšok, vďaka ktorým sme získali pozitívnu spätnú väzbu od viacerých krajín sveta, deklaruje našu úžasnú spolupatričnosť a schopnosť spojiť sa pre dobrú vec. Budeme radi, ak sa ľudia zapoja do kampane a pomocou #sijemeruska ukážu, koľko šikovných a zručných dizajnérov, krajčírov a šičiek na Slovensku máme. V týchto neľahkých časoch je dôležité, aby sme uprednostnili lokálnu tvorbu namiesto rýchlej módy,“ uviedla koordinátorka Fashion Revolution Slovakia Martina Mareková Kuipers.
Podporovatelia slow fashion budú môcť sledovať online aktivity na oficiálnych instagramových účtov @fash_rev a @fash_revslovakia. Slovenský Fashion Revolution Week sa uskutoční v pondelok 20. apríla o 11:00 prostredníctvom rozhovoru Barbary Jagušák a Martiny Marekovej Kuipers na Instagrame @babsyheriban. 22. apríla bude mať premiéru študentský film Zmena je na nás z produkcie iniciatívy Young & Eco. Súčasťou programu budú aj rozhovory s dzajnérmi, prehliadky ateliérov a virtuálna inštalácia 1138 Igora Hanečáka.
zdroj: SITA