Dnes sme pre teba pripravili rozhovor s Tatianou Jelínek, ktorá je známa svojimi fit receptami, no za foodblogerku sa nepovažuje. Tatiana si prešla viacerými diétami a štýlmi stravovania, dokonca sa venovala aj tradičnej čínskej medicíne. Ak sa chceš o tejto zaujímavej Slovenke žijúcej v Dubaji dozvedieť viac, určite scrolluj nižšie a prečítaj si celý rozhovor 😉

Tatiana my o tebe vieme, že si vyskúšala viacero zmien v stravovaní a že sa aj o stravovanie ako také zaujímaš. Vieš dať našim odzadu babám nejaké dobré rady, ako správne začať so zdravým životným štýlom?

Podľa mňa je veľmi dôležité samotné rozhodnutie začať. A neodkladať to na pondelok, začiatok roka, po narodeninách, po Vianociach a podobne. Veľmi dôležitá je teda disciplína a sebakontrola. A samozrejme pravidelnosť. Aby som bola konkrétnejšia, tak by som odporučila nejaký pravidelný režim. Napríklad trikrát týždenne šport zameraný na kardio aktivity. Viesť si denník o tom, koľko a akých aktivít sme vykonali.

Existujú mnohé aplikácie v mobilných telefónoch, ktoré nám pomáhajú monitorovať akúkoľvek vydanú aktivitu a ja ich vnímam ako efektívne pomôcky. Taktiež ak sa napríklad rozhodneme po 18.00 nejesť, tak to dodržať nech sa robí, čo robí, a viesť si o tom písaný záznam. Písanie záznamu dostáva človeka pod tlak, preto to tiež považujem za účinnú pomôcku. Pravidelná vyvážená strava v správny čas a vhodný pohyb považujem za nebezpečne účinnú kombináciu.

Prezradíš nám čo ťa viedlo práve k vyskúšaniu a aj neskôr k študovaniu tradičnej čínskej medicíny?

K vyskúšaniu a neskôr k štúdiu tradičnej čínskej medicíny ma viedli osobné zdravotné problémy a nie je to tajomstvom, nakoľko som to už niekoľkokrát spomenula, že nám išlo najmä o úspešné otehotnenie, ktoré sa nám v tom čase zdalo byť skoro ako nesplniteľný sen. Vďaka tradičnej čínskej medicíne a jej zásadám v stravovaní som prišla na to, kde je príčina a ako sa mi dá pomôcť prirodzenou cestou. A išlo najmä o zmenu spôsobu stravovania a pochopenie, ako funguje moje telo.

Netvrdím, že len čínska medicína sama o sebe rozhodla, že sa nám to napokon podarilo. Verím tomu, že niekedy je to proste súhra viacerých okolností a rozhodnutie vyššej moci.

Všetci máme radi sladkosti. Ako sa ty pasuješ s chuťami na sladké? Vieme, že ti vyšla nedávno kniha. Vieš nám o nej niečo viac povedať?

Nekontrolovateľná chuť na sladké je podľa TČM signálom, ktorým telo poukazuje na nejaký disbalans vo fungovaní orgánov. Ten TČM odhalí a jeho nápravou sa chuť na sladké normalizuje. Teda bežná občasná chuť na niečo sladšie je úplne normálny jav. Ale častá chuť na vyslovene nezdravé sladké jedlá je signálom pre to, aby sme s tým niečo začali robiť. Niekedy stačí naozaj málo napríklad teplé prirodzene sladké raňajky typu ovsená kaša s duseným jabĺčkom a sušeným ovocím. Niekedy však na dosiahnutie balansu treba dlhšie obdobie, záleží od problematiky a predispozícií daného človeka.

Momentálne žiješ v Dubaji. Prečo práve Dubaj? Čím ťa prilákali práve Spojené arabské emiráty?

Do Dubaja som pricestovala pred 9 rokmi. Bolo to vlastne rozhodnutie môjho manžela, ktorý tu v Dubaji má obchodné aktivity a ja som len nasledovala jeho cesty, aby rodina ostala pokope. Odvtedy, čo sa nám narodil syn (3r), sa mi už nedarí toľko cestovať a najmä kvôli jeho škôlke sme usadení tu.

Máš malého synčeka. Plánuješ aj ďalšie deti?

Či plánujem aj ďalšie deti? Deti sú zázrak, rada by som plánovala, ale nakoľko sme si prešli tou cestou, ktorou sme si prešli, a ktorá trvala bez mála päť rokov, nedovolím si vysloviť nejaké číslo. Áno veľmi by som ešte chcela detičky, pokojne aj dve aj tri, otázkou je, či to bude aj rozhodnutím zhora.

Aký máš názor na lásku? Patríš aj ty medzi ľudí čo zažili veľmi veľké sklamanie v láske? Ak áno ako si sa s nim popasovala?

Sklamanie v láske? Asi nepoznám človeka, ktorý by si tým neprešiel. Je to veľká škola života, bolestivá, ale náučná. Aj ja som zažila jedno veľké sklamanie v človeku, ktorému som sa v tom období úplne odovzdala. Myslela som si, že láska vie preniesť aj hory, očividne moja hora bol hotový Mount Everest.

Vysporadúvala som sa s tým dlho a dlho som sa nevedela nikomu novému emočne otvoriť. Hovorí sa, že čas a slnko sú najlepší lekári, ja som ich oboch potrebovala ako soľ a prešlo niekoľko rokov, kým som si mohla povedať, že moje rany na duši sú zahojené.

Empaticky súcitím s každým, kto takýmto procesom prebieha. Strata milovaného človeka a sklamanie v neho je snáď najhorším a najboľavejším zážitkom, čo sa môže človeku prihodiť. Mne vtedy pomohla moja sestra a kamarátky, ktoré stáli pri mne, mali vždy čas na moje slzy, energiu ma vypočuť a silu ma objať. Chcelo to najmä čas a aktivity, ktoré ma priviedli na iné myšlienky, no tá rana bola veľmi hlboká. Áno, spomínam si na to akoby to bolo teraz, ale neživím myšlienky, minulosť je minulosť a treba sa tešiť z prítomného okamžiku, ktorý pominie ako voda. A aj vďaka týmto sklamaniam sme tým, kým sme teraz a do cesty sa nám dostávajú ľudia, ktorých máme teraz pri sebe. Som za všetko veľmi vďačná.

Si odborníčkou na zdravú stravu. Vieš poradiť našim babám aj nejaké účinné cvičenie na vyformovanie postavy?

Podľa mňa, akékoľvek cvičenie vykonávané pravidelne v kombinácii so zdravou stravou prinesie svoje výsledky. Práve pravidelnosť je cesta. Ale keby ste chceli konkrétny tip, tak je to podľa mňa kombinácia pilates, alebo HIIT cvičenia a kardio cvičenia.

Čo robíš ty najradšej na udržanie peknej a zdravo vyzerajúcej postavy? Cvičíš radšej vonku v prírode alebo preferuješ radšej fitko?

Čo sa mňa týka, tak ja cvičím šesťkrát týždenne. Dvakrát týždenne cvičím Barre, čo je kombinácia pilatesu, baletu, kalanetiky a kardia. Dvakrát týždenne chodievam na pilates na stroj, ktorý sa nazýva reformer. A dvakrát týždenne robím nejaké kardio, pokým sa dá, vonku v prírode.

K tomu striedma strava, teplé výdatné raňajky, vyvážený obed a čo najľahšia večera typu polievka, alebo ľahký zeleninový šalát, v zime z tepelne upravenej zeleniny. Moja strava je z 85 až 90% vegánska. Vzdala som sa syrov a iných mliečnych výrobkov, to bolo vlastne pre mňa najťažšie. Nejem chlieb, alebo len veľmi, veľmi zriedkavo, nepoužívam cukor, ani múku. Ale všetko odporúčam realizovať podľa pravidla 80 na 20, teda 80% času jesť zdravé vyvážené jedlá a 20% času si dať nejaký ten snack. I keď musím priznať, že u mňa je to asi skôr 90 na 10.

Akým spôsobom najradšej relaxuješ?

Ja relaxujem pri varení mojich vegánskych receptov a pri vymýšľaní nových kombinácií. Tiež milujem beh a pri ňom si neskutočne oddýchnem. Vypnem hlavu a len tak si utekám pozorujúc svoje okolie. V lete milujem korčule a bicykel, takže vlastne ja relaxujem najlepšie v pohybe. Som človek aktívny a milujem slnko. Preto mi vyhovuje život tu v Dubaji, nakoľko počasie do júna dovoľuje robiť veľa vonkajších aktivít a vlastne my sme celé dni len vonku.

Prezradíš nám čomu sa venuješ v Dubaji, keď práve nepracuješ?

Keď nepracujem, tak sa tu venujem môjmu synovi. Robíme si spolu veľa aktivít, sme stále von, milujeme pohyb, chodíme spolu korčuľovať, chodíme do ZOO, na výstavy a do centier rôznych aktivít. Syn je v škôlke len doobeda, vtedy si ja stihnem zašportovať, niečo navarím a potom sa mu môžem plne venovať. Máme tu veľa detských kamarátov a dohadujeme si spoločné akcie. Napríklad teraz ideme deťom pripraviť kresťanskú Veľkú noc. Milujem čas strávený s deťmi, obohacuje ma to, lebo tieto mladé čisté dušičky sú našimi veľkými učiteľmi. A ja sa od nich učím veľmi rada

Považuješ sa za foodblogerku?

Nie nepovažujem. Podľa mňa foodblogeri sú ľudia, ktorí blogujú o jedle pravidelne, ja len prispievam podľa toho, ako mám čas a nápad.

Aké je tvoje obľúbené zdravé a nezdravé jedlo?

Zdravé jedlo? Hocijaké, ale milujem humus a guacamole. Alebo vlastne čokoľvek s avokádom. A nezdravé? Tak ja si také nedám, lebo ja som tá 90 na 10. Ale teoreticky, v mojich snoch by to mohla byť asi taká žemľovka alebo palacinky s nutelou 🙂 alebo hranolky 🙂 …. alebo pizza, cestoviny s nejakou tučnou omáčkou…. 🙂 Ale ja si fakt nič také nedám, manžel ma videl jesť cestoviny raz v živote, aj to aglio olio v Taliansku. No nedaj si 🙂

Nemyslíš si, že to ľudia v dnešnej dobe preháňajú so zdravou stravou a vyhadzovaním zo svojho jedálnička kopec potravín ako napríklad lepok alebo laktózu za cieľom schudnutia?

Nemyslím si, že to ľudia preháňajú len so zdravou stravou, pripúšťam, že je medzi nami veľa extrémistov. Myslím si, že ľudia ak preháňajú, tak preháňajú vo všetkom, niektorí sú extrémni v športovaní, niektorí extrémne dietujú, niektorí to preháňajú so sladkosťami, niektorí sú extrémisti v pití alkoholu. Ja seba považujem asi tiež za extrémistku, ale sama odporúčam zdravú strednú cestu. A tú si každý musí nájsť sám tak, aby sa cítil spokojný a vyrovnaný.

Čo prvé ťa napadne pri slove „odzadu“?

Keď počujem slovo „odzadu“ vybaví sa mi samotný cieľ. A od neho sa odvíja cesta. Takže pekne odzadu, najprv si stanovím cieľ, potom si k nemu zvolím podporné prostriedky, míľniky, časový plán, až sa dostanem na začiatok našej cesty. A ten odporúčam neodkladať na najbližší pondelok, ale začať hneď.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.