Niekedy v sedemdesiatych rokoch sa muž menom Roy Raymond vybral do obchodu kúpiť svojej manželke spodné prádlo.

To, čo v obchode zažil, nebolo nič na tú dobu mimoriadne, no v konečnom dôsledku o to smutnejšie. Odporné „bombarďáky“ predávali predavačky, ktoré sa k nemu správali ako ku perverzákovi.

Napokon však tento zážitok stál za to. Keď Roy zistil, že jeho kamaráti majú podobnú skúsenosť, rozhodol sa vybudovať obchod so spodným prádlom, kde z teba nebudú robiť devianta. Z tohto obchodu sa stala neskôr najpopulárnejšia značka spodného prádla v histórií: Victoria’s Secret.

Roy chcel otvoriť obchod so spodným prádlom na úrovni, kde sa muži budú cítiť dobre. Bolo to perfektné načasovanie. V 50. a 60.rokoch bolo ženské spodné prádlo všetko, len nie sexy. Bolo to o dostupnosti, pohodlnosti a praktickosti. Zmyselné spodné prádlo bolo určené len na špeciálne príležitosti – svadobné cesty a výročia.

V roku 1977 to príchod značky Victoria’s Secret totálne zmenil.

Tento prístup bol úplne revolučný. Roy zarobil prvý rok pol milióna dolárov. Do piatich rokov od založenia otvoril v San Franciscu ďalšie tri prevádzky. Ročný príjem bol okolo 4 miliónov dolárov, napriek tomu hrozil Raymondovi bankrot. Nápad skvelý, no niečo tomu celý čas chýbalo.

V týchto časoch navštívil obchod biznismen Leslie Wexner. Bystrý muž hneď pochopil, v čom je problém. V krátkosti, Victoria’s Secret sa tak snažil prilákať mužov, až odlákal ženy. Všetko bolo nastavené na mužov, hoci sa tam predávalo ženské spodné prádlo. Síce to tak pôvodne malo byť, no Raymond si nikdy neuvedomil, ako tento prístup škodí jeho biznisu. Nápad mal síce dobrý, no nikdy sa mu nepodarilo pozrieť sa na svoj biznis z inej perspektívy a dať zákazníkom presne to, po čom túžili.

Wexner vycítil potenciál a v roku 1982 kúpil značku za milión dolárov. Postupom času vybudoval brand, ktorú milujú všetci – ženy aj muži. Redizajnoval katalógy, najal si najkrajšie modelky, obchody boli moderné a žiarivé. Pár vošiel do obchodu, muži si listovali katalógy a ženy si skúšali prádlo. Perfektne efektívne.

V roku 1995 mala Victoria’s Secret hodnotu skoro dve miliardy dolárov a 670 obchodov po celej krajine. Dnes má spoločnosť globálny úspech a je považovaná za jednu z najúspešnejších značiek vôbec. Jej hodnota sa pohybuje okolo 7 miliárd dolárov. Takýto nákup za „úbohý“ milión? Wexner urobil vážne dobré rozhodnutie.

Bohužiaľ, kým Wexner a značka rástli, Royov život nabral strmý pád. Po predaji firmy si otvoril obchod s kvalitným detským oblečením, no o 4 roky neskôr zbankrotoval. Krátko po tom sa rozviedol so svojou ženou. V roku 1993 to už nezvládol a skočil z ikonického mosta Golden Gate.

Poučenie? Aj keď máš dobrý nápad, prídu aj horšie časy. Nielen v prírode, ale aj v biznise je adaptabilita kľúčom k prežitiu. Je tragédiou, že génius, akým Roy Raymond bol, spáchal samovraždu. Ťažko povedať, prečo to urobil, no niet pochýb o tom, že predaj značky oľutoval. Predstav si, že niekto na tvojom nápade zarobí miliardy. Možno keby firmu nepredal, skončilo by to inak. A nie je to o peniazoch, šťastie si nekúpiš, ani za miliardy. No vzdať sa svojich snov, to naozaj bolí.

zdroj: startitup.sk, titulka: vogue.com