Počula si už o nomofóbii? Názov pochádza z angličtiny (no mobile phone phobia) a ide teda o strach z toho, že ostaneš bez svojho mobilného telefónu. V súčasnosti sa so závislosťou na smartfónoch stretávajú prevažne mladí ľudia, ktorí si bez technológií nedokážu predstaviť svoj život. Vďaka portálu Mirror sa môžeš otestovať, či aj ty si už závislá.

Portál Mirror zverejnil krátky test pozostávajúci z desiatich otázok, na základe ktorých ľahšie zistíš, či už máš problém s používaním svojho mobilu. Mnohí ľudia si totiž nedokážu priznať, že s mobilom v ruke trávia viac času, než by bolo vhodné. Odpovedz si teda na nasledovné tvrdenia áno alebo nie.

  1. Môj mobil je najdôležitejšou vecou v mojom živote.
  2. Kvôli používaniu mobilu som sa už dostala do konfliktu s mojou rodinou alebo priateľom.
  3. Mobil často odvádza moju pozornosť od iných povinností v škole či v práci.
  4. Viac času trávim na telefóne, než sa venujem iným činnostiam.
  5. Telefón používam ako spôsob na zlepšenie si nálady.
  6. Denne trávim viac času na mobile, než som trávila pred niekoľkými mesiacmi či rokmi.
  7. Ak nemôžem používať telefón, cítim sa nahnevane a som náladová.
  8. Často mám silnú potrebu siahnuť po smartfóne.
  9. Aj keď sa snažím obmedziť používanie mobilu, nepodarí sa mi to. Nakoniec na ňom trávim ešte viac času.
  10. Klamala som už ľuďom o tom, koľko času trávim na svojom mobile.

zdroj: Photo by Kaboompics .com from Pexels

Odpovedala si si áno minimálne šesťkrát? S najväčšou pravdepodobnosťou začínaš byť (alebo už si) závislá na svojom smartfóne. Viem, že sa to nepočúva ľahko a myslíš si, že na tom nie si tak zle, ale opak je pravdou. Čím skôr začneš so sebou niečo robiť, tým ľahšie sa z toho dostaneš.

Ako sa zbaviť závislosti na mobile?

1. V prvom rade by si si mala vypnúť všetky notifikácie na aplikácie v mobile. Keď ti cinkne nová správa, určite hneď vezmeš mobil do ruky a pozeráš, kto ti napísal. Ak nejde o nič súrne, tie správy nezmiznú, ani nikam neujdu, preto nie je dôvod, hneď odpisovať.

2. Keďže nebudeš vedieť o každej novej správe, skús si vymedziť konkrétne časy, kedy budeš odpovedať na správy či maily. Vymedz si napríklad polhodinu doobedu, poobede a večer. Po pár dňoch či týždňoch môžeš tento čas ešte skrátiť.

3. Neber si mobil so sebou do spálne. Inak sa stane, že pred spaním pozeráš do mobilu a hneď ako vstaneš, tak ho tiež berieš do ruky. Mimochodom, zlepší sa ti potom aj spánok, pretože minimálne polhodinu až hodinu pred spaním sa odporúča nepozerať do zariadení, ktoré vyžarujú modré svetlo.

4. Ak je tvojou výhovorkou na prítomnosť mobilu v spálni to, že si na ňom nastavuješ budík, kúp si úplne obyčajný klasický budík, ktorý ťa zobudí vtedy, keď to potrebuješ a nebudeš si ho musieť niekoľkokrát odkladať. Alebo prinajhoršom použi starý telefón, ktorý nepoužívaš na nič iné.

5. Vypni si mobilné dáta a wifi na mobile a zapni ich len vtedy, keď budeš mať mobil v ruke.

6. Nechávaj si mobil v inej izbe, než v ktorej sa nachádzaš. Keď sa budeš musieť postaviť a prejsť cez celý byt, dvakrát si rozmyslíš, či sa ti to oplatí.

7. Kúp si normálne hodinky a nebudeš musieť každých pár minút vyťahovať mobil, aby si zistila, koľko je hodín.

8. Keď potrebuješ s niekým niečo vybaviť, radšej mu zavolaj, než by si mu písala. Bude to oveľa rýchlejšie.

9. Nainštaluj si aplikáciu, ktorá ti bude merať čas strávený používaním mobilu (napríklad App Usage). Možno až keď uvidíš reálny čas strávený používaním niektorých aplikácií v mobile, si uvedomíš, že máš problém.

Zdroj: mirror.co.uk

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.