Posilňovanie svalstva by nemalo byť v žiadnom prípade iba cieľom aktívnych športovcov, ale malo by sa stať dôležitým aj u obyčajných ľudí.

Každým vytrvalostným pohybom napomáhaš spaľovaniu uložených tukových zásob, ale to nestačí. Áno, ubúdajúcimi kilami sa svaly stávajú viac viditeľnými, no sú mäkké, krehké a nevypracované. Práve kvôli tomu je nevyhnutný posilňovací tréning.


foto: unsplash.com

Svalstvo priemerného dospelého človeka dosahuje úroveň 40 % z celkovej telesnej hmoty. U aktívnych športovcov je to niečo cez 50 %. Každý jeden ľudský sval sa skladá z množstva svalových vlákien a ich množstvo je základom celkového objemu svalstva.

Počet svalových vlákien sa športovou aktivitou nemení, zväčšuje sa akurát ich hrúbka, ale to iba v prípade pravidelného a nepretržitého zaťažovania svalstva. Je dobré vedieť, že každý druh športu vytvára iný druh svalstva. Preto telo kulturistov, bežcov alebo tanečníkov disponuje iným typom svalstva.


foto: unsplash.com

Čím viac svalových vlákien tvorí svalstvo, tým narastá aj objem svalu. Ľudský organizmus však zapojí vždy len toľko svalových vlákien, koľko je potrebných pre vykonanie určitého pohybu. Ak chceš svoje svaly posilňovať, musíš vykonávať rozličné cviky a používať zakaždým iné záťaže.

V úvodnej etape tréningu sa svalstvo pripravuje k telesnej aktivite na pravidelnej báze. Ide o formu učenia sa, organizmus si osvojuje nové pohybové návyky. Približne do 2 týždňov sa mení metabolizmus, v rozmedzí 5 – 6 týždňov nastávajú telesné a biologické zmeny.

Svaly príliš nerastú, rast svalstva je viditeľný zhruba po 6 – 8 týždňoch. K dosiahnutiu rastu svalovej hmoty nepostačí len pravidelný tréning. Nevyhnutné je správne stravovanie, najmä dostatočný príjem proteínov.


foto: unsplash.com

Rozvoj svalstva má veľa výhod. Výsledkom je pevná forma, zmena pomeru telesných partií, ďalej sa zlepšuje kondícia, výkonnosť a sila, zlepšuje sa tiež metabolizmus, činnosť srdca, dýchanie, zvyšuješ si psychickú pohodu. Tréning je nutné začať s malými váhami.

Dbaj na postupnosť, trénuj však opatrne, vyhýbaj sa zbytočnému preťaženiu, pravidelne oddychuj, sleduj reakcie svojho tela a vytúžené výsledky sa dostavia!