Koronavírus zasiahol tvrdou ranou do mnohých oblastí. Podľa prieskumu spoločnosti CBRE sú najviac postihnutými odvetviami gastronómia, prevádzky s módou a obuvou, cestovné kancelárie či kiná. Zatiaľ, čo len 4 % maloobchodníkov v prieskume uviedli, že nezaznamenali žiadnu zmenu, zvyšných 55 % predpokladá, že ich podnikanie sa vráti do kondície spred vypuknutia pandémie až v priebehu budúceho roka.

Neistota budúceho vývoja či nečakané reštrikcie zo strany vlády nútia prevádzkovateľov k zásadným zmenám v stratégii predaja. Mnohí maloobchodníci znižujú náklady, pozastavujú ďalšiu expanziu či otváranie nových prevádzok. Podľa analýzy spoločnosti CBRE opúšťajú slovenský trh značky Camaieu, Forever 21, Freywille Promod či Tous alebo Klenoty Aurum.

Naopak, aj v tejto situácii sa nájdu hráči, ktorí odhodlane vstupujú na nové trhy s vidinou prosperity. Ide o značky ako Oysho, Woman Secret, Paul Bakery či Zara Home. Jedným z odvážlivcov je aj obľúbená americká značka GAP.

Slovensko a Čechy rozširujú svetové pokrytie

GAP patrí k najväčším americkým maloobchodným reťazcom s oblečením. Vznikol v roku 1969 v San Franciscu ako obchod s džínsami a hudobnými doskami. Tam otvoril aj prvú kamennú prevádzku, spoločnosť tu sídli dodnes. Najväčšiu slávu zažila značka GAP v 90. rokoch, keď vybudovala rozsiahlu sieť so stovkami predajní. Dnes je jedným z najväčších amerických maloobchodných reťazcov s oblečením vo viac ako 40 krajinách sveta. Okrem samotnej značky GAP patria do jej portfólia aj značky Banana Republic, Old Navy, Athleta a Hill City.

Táto legenda v pánskom, dámskom a detskom oblečení prevádzkuje obchody okrem USA, Kanady a Veľkej Británie napríklad aj vo Francúzsku, Írsku a Japonsku. Trhová kapitalizácia GAP predstavuje približne 3,5 mld. USD. Hoci na newyorskej burze zažíva výkyvy, vedenie hľadá spôsoby, ako ju dostať opäť na výslnie. O priazeň sa snaží aj na slovenskom a českom trhu.

Najprv e-shopy, potom predajne

Mnohé značky poňali súčasnú krízu ako príležitosť presunúť sa do online prostredia a v ňom generovať tržby. GAP nie je výnimkou. Len nedávno dal v našom regióne zelenú e-shopom gapstore.sk a gapstore.cz. Online sortiment stojí primárne na kolekcii GAP Logo a na širokom džínsovom programe. Zákazníkom tak exkluzívne ponúka produkty, ktoré doteraz poznali len zo zahraničných či multibrandových e-shopov.

Módny reťazec zriaďuje aj kamenné predajne. V Čechách otvorili obchod v Ostrave, ďalší by mal pribudnúť v Prahe. Dovedna len do konca tohto roka by v ČR mali byť otvorené štyri značkové obchody GAP. Na Slovensku sa  GAP objaví v obchodnom centre v hlavnom meste budúci rok.

Pred pár týždňami spustila značka rozsiahlu marketingovú kampaň a jej produkty si obliekajú mnohí influenceri a známe osobnosti. Ambasádorom na slovenskom trhu má byť spevák Majk Spirit. GAP má svoju tvár aj v USA, kde sa o promo značky stará megahviezda Kanye West.

Škála športových a voľnočasových značiek

Výhradným distribútorom značky GAP je v SR a ČR spoločnosť CS Apparel Group, a.s. (CSAG), v ktorej je finančným investorom slovenská skupina Across. Do portfólia CSAG patrí aj americká značka športového oblečenia Under Armour, ktorá plánuje do konca roka otvoriť 4 nové kamenné predajne. CSAG zastrešuje aj výrobu a distribúciu českej značky SAM73 Apparel.

Unikátna kombinácia distribúcie – veľkoobchod, maloobchod a online je silnou stránkou tohto holdingu, pričom kľúčovým je práve online predaj. Spoločnosť má vlastné IT a logistické riešenia aplikovateľné s minimálnymi nákladmi aj na ďalšie značky, ktoré perspektívne plánuje pribrať do svojho portfólia.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.