Možno sa ti už niekedy stalo, že keď sa víkend blížil ku svojmu koncu, začala si sa cítiť nepríjemne. Pociťovala si úzkosť, strach či paniku z toho, čo ťa čaká ďalší týždeň a koľko povinností budeš musieť zase zvládnuť. Nejde o náhodné stavy a nie si sama, kto sa takto trápi.

Odborníci zistili, že ide o fenomén, ktorý sa týka čoraz viac mladých ľudí. Nazvali ho syndróm nedeľného večera, nedeľná úzkosť alebo nedeľné zdesenie. Portály Stylist a The Sleep Judge zverejnili o tomto probléme viac detailov.

Podľa výskumu, ktorý bol prevedený v roku 2019, až 81 % ľudí pociťuje zvýšenú úzkosť alebo hrôzu z toho, že sa v pondelok musia vrátiť do práce. Najviac obáv vzniká kvôli zoznamu úloh, splneniu zadaní načas, nezhodám so šéfom alebo kolegami, prípadne strachu zo straty zamestnania. Najvyššiu pravdepodobnosť vzniku tohto syndrómu majú ľudia pracujúci v školstve, financiách, poisťovníctve a práve.

Väčšina týchto stavov nastáva popoludní alebo večer, no niektorých ľudí to trápi hneď od rána. Posledná noc v týždni býva dokonca najhoršia a ľudia trpiaci týmto syndrómom mávajú problémy so spánkom. K tomu bývajú pridružené problémy v podobe podráždenosti alebo depresie.

Prečo práve večer?

Ak máme problémy v práci alebo robíme niečo, čo nás stresuje, prečo túto paniku nezažívame počas celého týždňa, ale práve počas nedeľného večera?

Syndróm nedeľného večera je formou anticipačnej úzkosti vyvolanej návratom nových povinností. Prechádzame z pokojného a bezstarostného víkendu do pracovného kolobehu, čo aktivuje náš nervový systém. My sa tak stávame zraniteľnejšími voči obavám v našich hlavách.

Stavy úzkosti a hrôzy síce môžeme mať aj počas týždňa, no neprikladáme im až takú vážnosť, pretože popri povinnostiach na to nemáme čas. Cez dvojdňové voľno sme aspoň trochu oddýchnutí, a tak nás tieto pocity dokážu prekvapiť a neraz aj zvalcovať.

Tento stav sa môže zhoršovať aj pretrvávajúcou pandémiou a prácou z domu. Keďže nemáme jasne stanovené rozdiely medzi pracovným a osobným životom, môže to prispievať k vyšším a častejším úrovniam úzkosti.

Čo ti môže pomôcť?

Pri boji s úzkosťou môže pomôcť aroma terapia, meditácia, vitamínové doplnky, ale tiež zapisovanie si svojich pocitov a stavov do denníka. Na iné myšlienky môžeš prísť aj počas cvičenia. Niektorým opýtaným v prieskume pomohol aj čas strávený s rodinou a priateľmi, sledovanie televízie alebo vykonávanie domácich prác.

V žiadnom prípade by si nemala podliehať alkoholu, ktorý môže situáciu ešte zhoršiť. Vo vážnejších a pretrvávajúcich problémoch je dobré vyhľadať aj odbornú pomoc. Nemusíš sa hanbiť osloviť psychológa.

Ak ťa najbližšie zaplavia pocity úzkosti kvôli novému pracovnému týždňu, skús využiť jednu z metód na uvoľnenie. Je dôležité, aby si si našla to, čo ti bude pomáhať najviac. 

Zdroj: Stylist a The Sleep Judge

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.