instagram.com/llnzz

Vďaka sociálnym sieťam vzniklo nové povolanie – influencer. Avšak za touto propagáciou výrobkov či služieb sa skrýva omnoho viac, ako si myslíme. Známa slovenská influencerka a podnikateľka Lucia „Lula“ Gachulincová poskytla pre OdZadu bližšie informácie o svojej profesii.

V hre je dôveryhodnosť

Niekto by si mohol pomyslieť, že je to ľahké. Veď, čo by bolo také ťažké na vytvorení jednej fotky? Nuž, toto povolanie rozhodne nie je pre každého.

„Človek sa influencerom stáva vtedy, keď je ho za čo obdivovať alebo vykonáva niečo, čo zlepšuje ako jeho, tak aj spoločnosť a ľudia sú to ochotní sledovať a sympatizujú s ním. Neskôr sa do toho pridružia spolupráce a stáva sa to zamestnaním,“ uviedla Lula.

Podľa nej musí mať osobnosť influencera originálne povahové črty, aby bol pre svoje okolie zaujímavý. Keď ich už má, to neznamená, že nie je na čom pracovať. Človek sa môže pomýliť a výnimkou nie je ani Lula.

„Táto začiatočnícka chyba, keď človek zacíti vôňu peňazí a mať všetko hneď, je veľmi typická pre veľa povolaní. Ja som prvé mesiace nehľadela na to, aký produkt idem propagovať a či sa s tým stotožňujem. Toto je, bohužiaľ, stály trend niektorých mojich kolegýň,“ opísala svoje začiatky.

„Ja si už cez 2 roky spolupráce vyberám naozaj dôsledne a je mi jedno koľko mi daná firma ponúkne, pokiaľ sa s tým nestotožňujem – nezoberiem to. V hre je moja dôveryhodnosť,“ dodala.

Slobodné povolanie

Vôňa peňazí nie je jediným problémom. Kritická situácia často nastáva zo strany zadávateľa reklamy. Aj s tým sa stretla známa Slovenka.

„Úprimne sa priznám, že nemám rada, keď mi diktujú, čo mám robiť. Ja som si toto slobodne zamestnanie vybrala preto, lebo chcem byť slobodná. Chápem, že firmy sa snažia mať pod kontrolou naše výstupy, ale veľakrát je to kontraproduktívne. Je lepšie nechať influencerov robiť si svoju prácu podľa seba,“ opísala vlastné skúsenosti.

Rovnako je dôležité, aby tieto firmy dobre poznali známe tváre ich reklamy. Akými vlastnosťami by teda mal influencer disponovať? Lula poskytla jasnú odpoveď: „Dravosť, originalita, výrečnosť, vodcovstvo.“

Stále sú to iba ľudia

Neexistuje návod na to, ako by sa mal influencer správať. Lucia uviedla, že je to slobodné povolanie, v ktorom by sa mal človek správať tak, ako on chce. Nedá sa mu presne určiť, aký by mal byť.

„Správneho z neho robia ľudia, čím podľa nich je správnejší, tým ho viac adorujú. Influencer je stále človek, nie robot, nemôže byť všeobecný a mať na všetko univerzálnu odpoveď, ktorá nikomu neublíži, ale ani nikoho neobohatí. Sme takí, akí sme, a práve preto nás ľudia sledujú,“ jednoducho vysvetlila.

Hoci Lucia vykonáva všetko podľa vlastného úsudku, uviedla, že je to povolanie náročné ako každé iné. Aj keď nejde o manuálnu prácu, dokáže to byť namáhavé po psychickej stránke.

Okrem vybavovania faktúr, vymýšľaní nových nápadov, odpisovania na maily či staraniu sa o seba, robia aj toto: „Influencer dáva svoj osobný život von neznámym ľuďom 24/7, a tak otvára svoje rany, do ktorých vedia hejteri nasypať veľmi veľa soli. Je to psychicky náročná práca, ale keď som ňou pomohla alebo poradila, čo i len jednému človeku, tak mi stojí za to.“

Online vyťaženosť

S veľkými problémami sa našťastie doteraz nestretla. Otvorene povedala, že ak by na tejto práci bolo niečo neznesiteľné, zavesila by to na klinec. Namiesto toho si však užíva, ako môže jednotlivé produkty testovať a následne o nich informovať svojich sledovateľov. No jeden háčik by sa tu predsa našiel – musí byť skoro stále online.

Lula je známa predovšetkým svojou produktivitou. Popri influencerstve sa venuje štúdiu na vysokej škole a predávaniu vlastnej značky mihalníc a vlasov. Ako to všetko zvláda?

„Ťažko povedať, u mňa je zvláštnejšie, že ako je možné, že to ostatní nestíhajú haha. Nepijem, nechodím na párty, ani vysedávať po kaviarniach, makám stále na 200%,“ uviedla vlastný recept na produktivitu.

Naopak, väčšie problémy má s oddychovaním. To je prakticky nemožné, ak sa nachádza v rušnom meste, hoci by jej to padlo vhod. Aby mala plnohodnotný day off, musela by ísť niekam do prírody alebo na dovolenku.

Z hľadiska neustáleho online pripojenia prichádza otázka, či si dokáže dostatočne uchovať svoje súkromie. Do akej miery sa zdôveruje svojim followerom?

„Vyzrádzam im len to, čo si myslím, že by potrebovali vedieť. Svoj vzťah a rodinu si držím v súkromí,“ opísala v krátkosti.

Influencer a verejnosť

Toto povolanie nie je zamerané iba na vytváranie reklamy. Tváre sledovaných profilov sa môžu vyjadriť k rôznym témam a podeliť sa o svoj názor s nemalým množstvom followerov. Vzniká tu tak istý druh zodpovednosti?

Lula to zhrnula z jej uhla pohľadu: „Nevnímam to veľmi ako zodpovednosť. A je veľmi smutné, že niekto sa chce zbaviť zodpovednosti tým, že ju zavesí na nejakého influencera. Sme ako hudba, ktorá sa púšťa verejne. Sú tam nadávky a je tam vlastný feeling a spôsob komunikácie, ale to neznamená, že nás musíte počúvať.“ Dodala, že sa nepokúšajú nikoho formovať a keď sa niekomu niečo nepáči, nech si jednoducho nájde iný vzor.

Dokážu byť takto vyrovnané vzťahy aj medzi jednotlivými influencermi? „Podľa mňa sme celkom v dobrom vzťahu a nepôsobíme na seba ako konkurencia – každá to predsa robí po svojom. Respektíve ja mám so všetkými dobré vzťahy, neviem ako to majú iné baby, snáď podobne,“ priblížila Lula.

Hoci sa snaží s každým vychádzať a svojim sledovateľom poskytovať predovšetkým dôveryhodnosť, vždy sa tu môžu objaviť neprajníci. Aký má názor na tzv. haterov? Je o nej známe, že si s nimi vie ľahko poradiť, no nie je tu predsa niečo, čo aj ju zamrzí? „Na hejteroch ma mrzí jedine ich čas venovaný mne. Zbytočný ako voda v košíku,“ uzavrela slovenská influencerka.

Ďakujeme Lule za rozhovor a prajeme jej v živote veľa šťastia.

Toto sa oplatí čítať

Viac z kategórieRozhovory