Plánujete začať nový cvičebný režim? Možno si chcete vytvoriť rozvrh, ktoré vám poskytne maximálny prínos. Rozhodujete sa či cvičiť ráno alebo večer? Ak áno, poskytneme vám zopár informácií, ktoré vám pomôžu rozhodnúť sa, či sa pustiť do ranného alebo večerného programu.

 

Výhody cvičenia v ranných hodinách

Štúdia preukázala, že cvičenie v ranných hodinách je najlepšie pre zníženie krvného tlaku a zlepšenie spánku. Dr. Scott Collier z Appalachian State University sa zameral na vplyv, ktorý má cvičenie na krvný tlak. Spolu s asistentmi výskumu Kimberly Fairbrother a Ben Cartner, Collier sledoval výšku krvného tlaku a schémy spánku skupiny ľudí vo veku medzi 40-60 rokov. Títo jedinci podstúpili primerané cvičenie trikrát týždenne po dobu nepretržitých 30 minút. Cvičili v troch rôznych časoch počas dňa: o siedmej hodine ráno, o jednej popoludní a o siedmej hodine večer.

 

Výsledky

 Všetci účastníci, ktorí sa zúčastnili cvičení v dopoludňajších hodinách mali znížený krvný tlak o 10%. Tento pokles krvného tlaku trval po celý deň. V noci títo jednotlivci spali dlhšie, mal lepší spánkový cyklus, a krvný tlak im klesol o 25%.

Collier reportoval, “na naše prekvapenie, cvičenie o siedmej hodine ráno bolo lepšie, čo sa týka zníženia krvného tlaku počas dňa a väčšieho úžitku zo spánku, než pri cvičení o siedmej hodine večer, a zaznamenalo sa zlepšenie krvného tlaku a spánku po cvičení vykonanom o jednej hodine poobede.” “Zatiaľ nepoznáme fyziologické mechanizmy, ktoré vedú k týmto zmenám, ale vieme, že ak potrebujete znížiť krvný tlak a zvýšiť kvalitu vášho spánku, siedma hodina ranná je najlepším časom na cvičenie.”

Takže, ak ste osoba s rizikom srdcových ochorení alebo trpíte vysokým krvným tlakom alebo poruchami spánku, ranné cvičenia môžu byť pre vás najlepšie. Avšak, existujú rôzne výhody, ktoré možno získať z režimu večerného cvičenia.tumblr_mdd6kstA1D1rix680o1_500foto: tumblr

Výhody cvičenia po práci

Štúdia vykonaná v Centre klinických výskumov Univerzity Chicago zistila, že jedinci, ktorí sa podieľali na cvičení po práci dosiahli vyšší stupeň telesnej zdatnosti a kondície než ľudia, ktorí cvičili v dopoludňajších hodinách. Štúdia zahŕňala odobratie vzoriek krvi od 40 zdravých mužov vo veku medzi 20-30 rokov. Muži boli rozdelení do piatich skupín. Štyri tímy si prešli intenzívnym cvičebným režimom v dopoludňajších hodinách, popoludní alebo večer. Piata skupina necvičila vôbec. Výskumníci odobrali vzorky krvi od každého z účastníkov, aby videli ich hodnoty z dvoch endokrinných hormónov kortizolu a tyreotropínu.


Výsledky

Bolo zistené, že hodnoty oboch týchto hormónov narástli do najvyššieho rozsahu u mužov, ktorí cvičili buď večer alebo neskoro v noci. Bolo tiež zistené, že u rovnakej skupiny mužov došlo k poklesu ich hladiny glukózy. Dr. Orfeu Buxton, vedúci výskumník, povedal: “Sú to znaky, že váš metabolizmus sa dobre prispôsobuje na pravidelné cvičenie a možno je lepšie cvičiť po práci, než hneď z rána.”


Záver

John Trower, technický riaditeľ UK Athletics, povedal, že vrcholoví športovci zvyčajne vykonávajú technické cvičenie ráno a tvrdý tréning medzi štvrtou a šiestou hodinou večer. Avšak, poznamenal, že takýto režim nevyhovuje každému. “Niektorí sú ranné vtáčatká a iní môžu mať viac energie vo večerných hodinách. Je to osobná voľba.”

Takže, ak sa snažíte zistiť, kam vo vašom nabitom rozvrhu práce vsunúť cvičenie, možno je dobré zamerať sa najprv na svoje ciele. Ak chcete zlepšiť zdravie svojho srdca a získať lepší spánok, ranné cvičenie je vaša cesta. Avšak, ak chcete zvýšiť svoju fyzickú kondíciu a znížiť riziko choroby spojenej so zvýšenou hladinou glukózy, ako je cukrovka, večerné cvičenie bude vašou najlepšou voľbou.

 

foto: tumblr

zdroj: vedelisteze.sk/galerie/co-lepsie-ranne-vecerne-cvicenie