Rastie v tebe nový život a nevieš, ako by si sa mala počas tehotenstva správať? Je vhodné cvičiť alebo by si mala celých 9 mesiacov oddychovať a nič nerobiť? Neexistuje jednotná odpoveď a veľa závisí od tvojho zdravotného stavu. Portály Parents a Fitclan uviedli najväčšie výhody cvičenia, no zároveň poukázali aj na možné riziká. 

Mnoho žien si myslí, že počas tehotenstva by sa mali vyhýbať akýmkoľvek činnostiam, inak môžu svojmu bábätku ublížiť. Nie je to však úplne pravda. Hneď na začiatok by sme však rady uviedli, že cvičenie v tehotenstve je veľmi vhodné najmä pre ženy, ktoré boli zvyknuté na cvičenie aj pred otehotnením.

Ak si sa predtým žiadnym športom nevenovala, počas tehotenstva s tým nemusíš začať, ale môžeš si vybrať menej náročné aktivity.

Podľa prieskumov a štúdií z portálu Parents môže mať cvičenie v tehotenstve aj isté zdravotné benefity. K tým najčastejším patrí nižšie riziko vzniku tehotenskej cukrovky alebo problémom s vysokým tlakom. Taktiež by si mala trpieť menej bolesťami, mala by si lepšie spať, pôrod by mal byť menej komplikovaný a je tu aj nižšie riziko vzniku depresie.

Tvoje telo sa po pôrode taktiež dokáže rýchlejšie dostať do formy, akú si mala predtým. Cvičenie dokáže zlepšiť aj náladu a pomôže ti prekonávať časté zmeny nálad spôsobené výkyvom hormónov.

Kedy by si cvičiť nemala?

Každé cvičenie by si mala, samozrejme, prebrať so svojím lekárom, ktorý pozná tvoj zdravotný stav a povie ti, čo je vhodné a naopak, čo veľmi nie. Cvičenie by si však mala ihneď ukončiť, ak sa dostavia nasledovné príznaky:

  • krvácanie;
  • silné kŕče;
  • točenie hlavy a závraty;
  • silné bolesti hlavy;
  • nadmerná nevoľnosť.

Odborníci z portálu Fitclan upozorňujú na to, že opatrná pri cvičení by si mala byť aj v nasledovných prípadoch a radšej by si mala dobre zvážiť, či ti riskovanie za to stojí. Tieto zdravotné kontraindikácie totiž môžu spôsobiť problémy a cvičenie sa veľmi neodporúča, aj napriek tomu, že si predtým na šport zvyknutá bola:

  • závažné ochorenia pľúc alebo srdca;
  • cukrovka, ktorá nie je liečená a pod kontrolou;
  • máš veľmi nízku (alebo veľmi vysokú) hmotnosť;
  • si tehotná s viac ako jedným dieťaťom a hrozí ti predčasný pôrod;
  • máš trvalé krvácanie počas 2. alebo 3. trimestra.

Aké cviky sú počas tehotenstva vhodné?

Počas tehotenstva je ideálne vyberať si menej namáhavé aktivity. Obľúbená je prechádzka, tehotenská joga či pilates, cviky na fit lopte, plávanie, alebo bicyklovanie nižšou rýchlosťou, prípadne na stacionárnom bicykli. Odporúčané sú tiež tzv. Kegelove cviky na posilnenie panvového dna. Ide o jednoduchý cvik, ktorý môžeš robiť kedykoľvek a pokojne aj viackrát denne. Stiahni na pár sekúnd panvu, ako keď sa snažíš zadržať cikanie, uvoľni a napni opäť.

V žiadnom prípade sa neodporúčajú kontaktné športy ako box, futbal, basketbal, pri ktorých by si sa mohla zraniť a taktiež sa neodporúča potápanie či cvičenie v HIIT štýle s vysokou intenzitou. Ak si predtým nebola naučená behať, neodporúča sa začínať ani s tým, lepšia bude v takom prípade klasická prechádzka.

Zhrnutie

Najdôležitejšie je, aby si počúvala svoje telo. To ti predsa najlepšie povie, čo je pre teba dobré a čo nie. Ak sa cítiš pri cvičení dobre, tak sa mu venuj pokojne aj ďalej, ale buď opatrná. Ak ti je zle, radšej to nesiľ a neriskuj zdravotné komplikácie. Chodievaj na pravidelné kontroly k lekárovi a pýtaj sa ho, čo je pre teba dobré.

Tehotenstvo nie je žiadna choroba a ak ti to zdravotný stav dovoľuje, určite nezanevri úplne na pochyb a chodievaj aspoň na prechádzky. Uvidíš, že to bude lepšie nielen pre teba, ale aj pre ten nový život, ktorý v tebe rastie.

Zdroj: Parents & Fitclan

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.