Byť človekom dokáže dať zabrať samo o sebe. Nehovoriac o tom, keď si dáme toho na plecia viac, ako unesieme. K psychickej únave rovnako patrí aj mentálne vyťaženie. Keď sa tieto faktory spoja, mohlo by to spôsobiť vážne následky. Portál Healthline, Psychology Today a Power of Positivity uviedli znaky, podľa ktorých by si mala byť opatrnejšia.

Pred týmto si nezatváraj oči

Mentálne vyčerpanie má rôzne symptómy. Medzi najčastejšie patria: depresia, úzkosť, cynickosť, pesimizmus, apatickosť (je ti všetko ukradnuté), hnev, pocit beznádeje, pokles produktivity, nedostatočné sústredenie sa.

Ak chceš v živote niečo dosiahnuť, musíš si ísť za svojím cieľom. O tom niet pochýb. No pamätaj, stále si len človek, a preto by si si nemala nakladať viac, ako unesieš. To sa týka aj spoločenského života. Nikde nie je napísané, že musíš byť pre každého neustále dostupná. V tomto treba byť tak trochu sebec. Potrebuješ čas aj sama pre seba, inak sa u teba prejavia vyššie spomínané symptómy.

Týka sa to aj fyzického stavu a správania

To, čo sa v nás odohráva, sa odzrkadlí aj na našom vzhľade a zdravotnom stave. Ak máš čoraz častejšie bolesti hlavy, brucha, prípadne si úplne stratila chuť do jedla a ubudlo ti aj z váhy, či naopak pribudlo, mala by si spozornieť. Toto sú fyzické symptómy mentálneho preťaženia. Riešenie? Spomaľ a dýchaj. Zdravie je prvoradé.

Kedy naposledy si mala voľno?

Akokoľvek môže milovať svoju prácu, školu alebo iné povinnosti, nedovoľ, aby ťa oberali o spánok a oddych. Kedy naposledy si sa poriadne vyspala? Nie, päť hodín tohto „vypnutia“ nestačí. Rovnako to funguje aj s voľným časom. Iste, môžeš pracovať 24/7, ale čo budeš mať z toho života? Ako dlho sa chceš vystavovať tomuto neúnosnému tempu? Oddychuj. Nie je to žiadny hriech, ale nevyhnutnosť.

Si ako časovaná bomba

Deje sa toho v tebe tak veľa, že už ani nie si schopná premýšľať. Miera tvojho sústredenia sa je na bode mrazu a pamäť tiež nie je v najlepšom stave. Si náladová a keď sa ťa niekto neustále niečo pýta, ledva odpovieš. Toto je doslova varovný signál mentálneho vyčerpania. Ak ťa tento bod úplne vystihol, vypni telefón a choď robiť niečo, pri čom sa zresetuje aj tvoja myseľ.

Vytvor si neporušiteľnú rutinu

Presne si stanov, čo počas dňa potrebuješ stihnúť a zapíš si do diára slovo „oddych“ s tromi výkričníkmi. Dodržiavaj pravidelnú stravu a nezabúdaj ani na tekutiny, či kávu, ktorá ti dodá nejaké množstvo energie. Vďaka tejto rutine sa nebudeš strácať vo svojom chaotickom svete a postupne sa všetko môže vrátiť do normálu. Sú to práve malé rozhodnutia, ktoré rozhodujú o našej produktivite počas dňa a týmto spôsobom môžeš dosiahnuť vysnívaný balans.

Rozhýb v sebe endorfíny

Psychohygiena je pre človeka nevyhnutná. Dokáže byť slobodou, ktorú často potrebujeme. Z vedeckého hľadiska je známe, že tie správne pocity dosiahneš vďaka cvičeniu. Fyzická aktivita v nás vyvoláva endorfíny, ktoré sa nazývajú aj ako hormón šťastia. Nemusíš denne cvičiť dve hodiny. Aj pár minút pohybu bude pre tvoju myseľ skvelým relaxom. Zo začiatku skús odcvičiť približne hodinu týždenne a potom to podľa potreby môžeš zvyšovať. Hoci sa tvoje telo namáha, ten uvoľňujúci pocit je na nezaplatenie.

Zdroj: Healthline, Psychology Today a Power of Positivity

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.