“Môžeš mať výsledky alebo výhovorky, no nemôžeš mať oboje.“

Evolúcia nás naučila minimalizovať čas a šetriť energiu hocikedy je to možné, a preto väčšina z nás robí len to, čo nevyhnutne musí. Biológovia to volajú efektívnosť, ostatní lenivosť. Ono to nie je zase tak úplne zlá vec, vďaka tomu sme vlastne prežili. Naši predkovia lovili zver a jedli aby prežili. Snažili sa šetriť energiu, pretože nedostatok kalórií a dlhodobý hlad mohol viesť k smrti.

Lenivosť ako výhovorka teraz dáva vlastne perfektný význam – šetrime energiu. Naše vzácne zavalité telo nám chce zabrániť v tom, aby sme spálili tie ťažko nabrané kalórie. „Chyba“ nastáva v tom, že ty si tie kalórie nabrala veľmi ľahko, pretože si nemusela behať po lesoch, aby si ulovila obed alebo nazbierala ovocie. Stačí skočiť do obchodu- a ani to sa ti nechce.

Táto evolučná vymoženosť, ktorá nás kedysi zachraňovala, nás dnes posiela do depresívnych chvíľok pri pohľade do zrkadla, v extrémnom prípade nám práve ona kope hrob.

Tu máte odpoveď na to, prečo nikdy nebude ľahké vydržať, resp. začať v cvičení. Treba si najskôr vytrénovať mozog-vôľu a až potom svaly.

sugar-660

foto: indianexpress.com

Musí to byť sranda

Toto je asi najviac používaná motivačná fráza, ale je to tak. Pokiaľ ťa to nebude baviť, nikdy nevydržíš. Nikdy nevydržíš robiť niečo dlhodobo, pokiaľ to robíš nasilu. Tí viac psychicky zdatní sa vedia prepnúť a vsugerovať si, že to, čo robia ich baví, aj keď to v skutočnosti tak nie je. Ak však patríš k väčšine, nájdi si niečo, čo ťa baví. Budiš, aj teraz najmodernejšie twerkovanie – na ktoré som asi ja teda ešte nedozrela – ale ak ťa to baví, nech sa len páči.

Môj typ: keď sa mi nechce/robím niečo, čo ma nebaví, vždy ma nabudí nejaká mega pesnička. Dokonca aj upratovanie sa vtedy mení na jedno veľké (pre mňa) zábavné karaoke.

Ber to ako prácu

Neustále myslenie na behanie, cvičenie, bicyklovanie či chudnutie celkovo ti odoberá viac energie, než samotné vykonanie tejto aktivity. Nemysli na to, ako niečo čo musíš, ber to ako fakt, s ktorým sa nedá nič robiť. Napríklad môj veľký boj nebolo cvičenie, ale venčenie psa. Každý deň ráno presne o 7.00 a večer o 20.00. Teraz sa to však stalo neoddeliteľnou súčasťou môjho života – zvyk. Keď sa ma niekto spýta, či idem o 20.00 von, nuž nejdem, mám booknutý čas na inú aktivitu na niekoľko rokov vpred. Bookni si ten čas na cvičenie aj ty.

Meta motivácia

Motiváciu na cvičenie určite máš, ale čo robiť keď aj tá zlyhá? Meta motivácia je motivácia na cvičenie, aj keď nie si motivovaná. Že čo to tu trepem? Keď príde na najhoršie spomeň si na trik Pár minút. Dôvod, prečo sa ti nechce a odkladáš veci je ten, že task pred tebou je väčší, ako máš práve energiu, či chuť prekonať. Preto si povedz, že nepôjdeš cvičiť na hoďku, ale len na pár minút. Takto sa oklameš a v skutočnosti vo veľa prípadoch aj tak odcvičíš celý tréning.

Odmeň sa

Kúp si nové tričko, nohavice na cvičenie, lak na nechty, jednoducho sprav niečo, čo ta poteší, čo ťa odmení za tvoju vykonanú prácu. Keď svoju prácu budeš vykonávať skutočne dobre, najkrajšou odmenou budú pekné ruky v tielku alebo dobre vyzerajúci cropp top.

office-meditation_625x350_81442995057

foto: food.ndtv.com

Ak cvičís nejaký ten mesiac a máš toho skutočne dosť, daj si pauzu. Buď rob niečo iné alebo si daj skutočne pauzu na týždeň či dva a nerob nič. Vďaka takejto pauzičke sa telo a myseľ zregeneruje a možno zistíš, čo ťa na súčasnom cvičení otravuje a premyslíš si, čo s tým robiť.

Vždy, keď sa ti nebude chcieť niečo robiť, mysli na to, že to tvojej šikovnej hlave sa nechce, preto sa nenechaj ovládať.