Mnohí ľudia s úzkostnou poruchou sú schopní viesť takmer úplne plnohodnotný život, to však neznamená, že to, čo sa deje pod povrchom sa neprejaví na ich správaní.

Ľudia trpiaci úzkostnou poruchou, tak, ako aj pri mnohých iných duševných ochoreniach, nedokážu vždy ovládať svoje prejavy. Často sú silnejšie ako oni sami, alebo sú už tak vyčerpaní, že to jednoducho nezvládajú. S úzkostnou poruchou sa však vo veľkej časti prípadov stále dá takmer plnohodnotne fungovať, aj keď so zníženou kvalitou života. Behať po svete, každému sa za svoje správanie ospravedlňovať a zhadzovať vinu na stigmatizovanú a veľmi častú chorobu však nie je zrovna príjemné riešenie. Preto sa často dostávajú do stavu, kde radšej v tichosti nechajú ľudí predpokladať, že sú leniví, spomalení či pasívni. Priblížiť si niektoré typy správania, ktoré sa spájajú s úzkosťou vám môže pomôcť lepšie pochopiť ľudí, ktorí ňou trpia. Zároveň, ak ňou trpíte vy sami, určite sa v týchto bodoch nájdete a opäť si pripomeniete, že tieto chyby nie sú vaše osobné zlyhania.

Odzadu.sk
Staň sa blogerkou

1. Zrušíte plány napriek tomu, že by ste radi išli

Keď trpíte úzkosťou, niekedy sa jednoducho neviete vyhnúť zlému stavu. Niekedy presne viete, prečo nastal, niekedy je spojený práve s aspektmi daného plánu, ako napríklad príliš vysoký počet ľudí a podobne. Inokedy to zas príde len tak. Jedna vec je istá, a to, že vás ten stav úplne pohltí. Často potom nasleduje rozhodnutie nezúčastniť sa, väčšinou preto, že si uvedomujete, že vy a vaša terajšia nálada by ste boli len „bremenom“ a zabíjali by ste zábavu.

2. Prehnane riešite triviálne veci, ktoré si väčšina ľudí ani len nevšimne

pexels

Preanalyzujete a na sto spôsobov premyslíte dôvody a významy úplných maličkostí. Ľudia to často budú pokladať za komické, ako dokáže taká maličkosť úplne pohltiť vašu myseľ. Vaša hlava sa nekontrolovateľne zaplní rôznymi scenármi ohľadom vecí, ako je napríklad zvláštny pohľad, ktorý vám niekto venoval, a vy ste schopní si s ním lámať hlavu aj celý týždeň. Alebo tie momenty, keď si z času na čas spomenieme na niečo trápne, čo sa nám stalo veľmi dávno a opäť nás zaleje trápny pocit – s úzkosťou sa tieto spomienky vracajú ešte častejšie a ich dopad je ešte oveľa horší.

3. Idete spať neskoro, zobudíte sa skoro

Tak, ako v minulom bode, vaša myseľ neustále pracuje. Dookola omieľa maličkosti a vytvára z nich obrovské udalosti a scenáre, ktoré sa ešte len majú stať na ďalší deň a mení ich na tie najväčšie katastrofy. Kvôli tomu samozrejme nedokážete zaspať. No a ráno zase nahradzuje budík a bez ohľadu na to, že ste veľmi unavení, vás vyženie z postele vďaka tomu, že vám bude opakovať, že nič nestihnete, alebo vás poženie všetko zariadiť tak, aby sa nemohlo stať nič zlé.

4. Každá chybička, ktorú urobíte, sa pre vás stáva osobným zlyhaním veľkého kalibru

pixabay

Najhoršia je idea toho, že spravíte chybu v práci a budete pôsobiť nekompetentne a hlúpo. Následne vám úzkosť vloží do hlavy myšlienky o tom, čo všetko si ľudia pomyslia, a čo všetko sa stane ako následok tej chyby, čo vás samozrejme úplne odzbrojí od možností jej riešenia. Budete sa teda radšej chorobne snažiť všetko kontrolovať. Chyby sa však stávajú tak či tak, no vaša úzkosť vám nedovolí to tak chápať, radšej vám do hlavy vloží kopu nenávisti voči sebe samému a vašej neschopnosti.

5. Dookola a dookola si opakujete a analyzujete konverzácie

Ak to situácia dovoľuje, tak už do samotnej konverzácie vstupujete so slovami, ktoré ste si vopred pripravili, aj tie však ešte po ich odznení zopár krát preanalyzujete. O to horšie je to s tými, ktoré jednoducho musíte vysloviť okamžite. Vaša hlava vám nedovolí uspokojiť sa s hocijakou verziou akokoľvek dobrej repliky, a preto si ju v hlave ešte párkrát prekonštruujete. Nakoniec s ňou však aj tak nie ste spokojní a tak vám zostáva iba pocit, že ste to pokazili.

6. Každá situácia končí vo vašej hlave tým najhorším možným spôsobom

pexels

Mohli by ste si proste užiť moment, naplno byť v ňom a vyťažiť z neho čo najviac, ale nie, vaša myseľ vám to nedovolí. Radšej vás vopred prenesie do toho, čo všetko sa pokazí, čím vás často aj donúti to presne tým, alebo ešte horším spôsobom pokaziť. Veľmi nepríjemné sú aj obdobia choroby, keďže vtedy vás zase plne presvedčí, že vďaka vašim slabým symptómom prechladnutia určite umierate.

7. Keď niekto prejaví znepokojenie ohľadom vášho stavu, vy sa vyľakáte ešte dvojnásobne

Keď niekto prejaví znepokojenie, vás to donúti ešte viac sa zľaknúť problému, pred ktorým stojíte. Toho, aký je viditeľný, ako vás ovláda a ako nič nemáte pod kontrolou.

8. Veríte, že ak sa vám niekto neozve, alebo nezareaguje tak, ako dúfate, je to jednoznačne vaša chyba

Stav úzkosti vás núti spochybňovať aj to, na čo nemáte dosah a nedokážete to spoznať či ovplyvniť. Preto ak sa vám niekto neozval (či už kvôli tomu, že je zaneprázdnený, alebo proste komunikuje inak, ako si vy predstavujete), vaša hlava vás presvedčí, že vás nenávidí, povedali ste niečo zlé, alebo ste nudní. Aj keď pri nových ľuďoch sa každý trochu bojí, ľudom s úzkostnou poruchou sa toto stáva aj pri ľuďoch, ktorých už dobre poznajú.

9. Vždy sa porovnávate s inými

pexels

Vaša úzkostná porucha vám spôsobuje neskutočný strach z toho, že budete na smiech a nebudete postačovať tomu, čo od vás spoločnosť vyžaduje. Preto stále sledujete svoje okolie, porovnávate sa a snažíte sa im chorobne pripodobniť, aby ste náhodou nevytŕčali z davu a nebola na vás upriamená akákoľvek pozornosť, no predovšetkým tá negatívna.

10. Nenávidíte otázku budúcnosti

Väčšina ľudí rada plánuje budúcnosť, vy však tak ťažko prežívate aj prítomnosť, že idea budúcnosti vás neskutočne desí. Bojíte sa všetkého, čo sa môže stať, a preto sa tejto téme väčšinou radšej vyhýbate.

11. Niekedy ste psychicky aj fyzicky príliš vyčerpaní na to, aby ste vôbec vyliezli z postele

pexels

Úzkosť je stav, v ktorom ste prakticky stále v strehu, v stave takzvanom „boj alebo útek“, pripravení na to najhoršie. To však zožiera neuveriteľne veľa energie, a to ako psychickej, tak aj fyzickej. Zároveň vám úzkosť berie nádej k tomu, že tá zlá situácia či skúsenosť bude na druhýkrát lepšia a núti vás radšej sa jej strániť. Potom si niekedy len chcete oddýchnuť od sveta, na chvíľu prestať aktívne bojovať a jednoducho sa ukryť, zahrabať niekam, kde na vás svet nemá priamy dosah.