Dnes je doba neobmedzených možností. V obchodoch nájdeš nespočetne veľa pochutín, bez ktorých si nevieme predstaviť deň. Množstvo reštaurácií a „chutné“ fastfoody na nás číhajú z každého rohu. Stať sa závislým od jedla tak vôbec nie je ťažké. Vedie však k srdcovým chorobám a obezite. Ako sa tejto závislosti zbaviť? A ako si jedlo vychutnávať správne?

Kontroluj si porciu

Prvým krokom je venovanie pozornosti porcii jedla. Prejsť na zdravú stravu alebo diétu zo dňa na deň je ťažké a pre naše telo nezdravé. Začni pomaly, aby si tvoj žalúdok zvykal na zmeny, ktoré nastanú. Najprv sa snaž znížiť porciu jedla. Problém zväčša býva v prejedaní sa.

Hovorí sa, že oči jedia prvé a hladný človek nemá mieru, ktorá mu povie, koľko jedla na tanieri je už dosť. Preto by si mala jesť častejšie, no menšie porcie, aby si k hrcu nešla so škrkajúcim žalúdkom. Ak si po jednej porcii stále hladná, nenaberaj si hneď ďalšiu, ale počkaj aspoň 30 minút. Pomaly znižuj aj prísun nezdravého jedla, ktoré si nevieš odopriať. Napríklad namiesto veľkých hranoliek si objednaj malé.

Jedz pomaly a za stolom

Aj samotný akt jedenia je dôležitý. Nahádzať do seba jedlo v priebehu 5 minút pred telkou nášmu telu prospešné nie je. Pri jedení by si mala vždy sedieť za stolom bez rušivých faktorov. Jedlo poriadne prežúvať a venovať mu aspoň 20 minút. Kým mozog dostane informáciu, že je žalúdok sýty, trvá to presne takúto dobu. Keď ješ rýchlo, dávaš do seba viac, ako potrebuješ. Preto si na jedenie vyhraď čas.

Zmeň svoje návyky

Tak ako je to aj pri iných závislostiach, musíš zmeniť aj svoju bežnú dennú rutinu. Ak prídeš po práci domov, a večer tráviš už iba na gauči pred telkou, naozaj to nie je dobré. Pohyb je pre nás zdravý v každom jednom ohľade. Keď sa vybehneš prejsť, aspoň nebudeš dookola doma otvárať chladničku.

Rob aktivity, pri ktorých sa nemusí jesť. Namiesto toho, aby si šla do kina, kde si k filmu vezmeš aj veľký popcorn, choď radšej do divadla. Kultúrny zážitok rovnaký, no vyhneš sa zbytočnému prejedaniu. Nájdi si nový koníček, ktorý ťa dá do pohybu.

Vymeň potraviny za ich lepšiu alternatívu

Mnoho nezdravých jedál obsahuje veľa cukru. Umelé sladidlá, ale aj tuky, vyvolávajú v tele chemické reakcie, kvôli ktorým sme na nich závislí. Ide najmä o už spracované potraviny. Do svojho jedálnička tak pomaly pridávaj zdravšie jedlá, najmä ovocie a zeleninu.

Ak si na desiatu rada dopraješ sladké v podobe cukríkov, vymeň ich napríklad za čerešne! Keď pri filme rada niečo chrúmeš, vymeň kupované chipsy za nejaké domáce zeleninové. Receptov nájdeš na internete mnoho. Pred tým, než ideš do potravín na nákup, sprav si zoznam, aby si od hladu nekupovala úplné zbytočnosti.

Var si doma

Stravovanie doma je zdravšie, pretože nad ním máme úplnú kontrolu. Vieš presne, aké prísady si dala do jedla, koľko cukru či soli si použila. Ak si varíš sama, určite pri vypekaní nepoužiješ toľko oleja, ako to robia kuchári vo veľkej prevádzke. Varenie ber ako hru, pri ktorej si sama skladáš chute a potraviny, ktoré do svojho tela chceš prijať.

Nezajedaj svoje emócie

Poznáš ten pocit, keď si sa musela dobre najesť počas stresového obdobia? Alebo keď si bola tak smutná, že si to musela zajesť dobrou čokoládou? Hovorí sa tomu emocionálne prejedanie. Jedlom sa snažíme zaplátať nejakú vnútornú bolesť, aby sme sa cítili lepšie.

Najčastejšie vtedy ide o nezdravé jedlo, ktoré máme rýchlo po ruke. Jedlo však žiadne problémy nevyrieši. Na to si pri ďalšom „mental break downe“ spomeň. Svoje problémy radšej vyrieš cvičením či meditáciou. Alebo sa porozprávaj s kamoškou, nie s chladničkou.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.