Tento článok sa týka tých žien, ktoré sa snažia schudnúť, spevniť alebo vyformovať telo, no stále sa im nedarí. A to aj napriek tomu, že dodržiavajú všetky základné všeobecné zásady, ktoré by sme mohli zhrnúť do niekoľkých bodov:

  • Vyšší výdaj kalórií ako ich príjem
  • Cielený výber zdravších potravín a plánovanie jedál
  • Pitie dostatočného množstva tekutín
  • Obmedzenie jednoduchých sacharidov, nezdravých tukov
  • Dostatočný príjem proteínov
  • Pohybová aktivita aspoň trikrát týždenne
  • Dostatočná regenerácia po tréningu

Ak sa snažíš spĺňať všetky tieto body, vieš koľko kalórií denne prijímaš, vyhýbaš sa nezdravým jedlám a nápojom, máš dostatok pohybu, no aj tak stále nechudneš, problém môže byť to, že si dlhodobo v strese.

zdroj: Image by Jan Vašek from Pixabay.com

Dlhodobý stres zvyšuje hladiny takzvaného stresového hormónu –  kortizolu, ktorý naše nadobličky vyplavujú  v psychicky a fyzicky vypätých situáciách. Z krátkodobého hľadiska je tento hormóny super, pretože telo pripravuje na situáciu „bojuj alebo uteč“, no z dlhodobého hľadiska má skôr negatívne účinky na organizmus.

Tento hormón totiž mobilizuje glukózu v tele, čo znamená, že sa podieľa na jej zvýšenej tvorbe v pečeni a zvyšuje aj hladinu glukózy v krvi. Ďalej sa podieľa na znižovaní imunity (pôsobí protizápalovo) a taktiež súvisí s narušením reprodukčných funkcií (meškanie menštruácie a podobne). Kortizol je spájaný aj s ukladaním tuku v oblasti bruška a s ubúdaním svalovej hmoty. 

Kedy si v strese?

To, že si v strese si ani nemusíš uvedomovať. Stres totiž vzniká v rôznych situáciách, pri ktorých sa psychicky necítiš, že si doslova „v strese“, no tvoje telo to vníma a prejavuje zvýšenou únavou, podráždenosťou a možno aj agresivitou či depresiu. V strese môžeš byť napríklad, keď nemáš dostatok spánku (odporúčaných je 7-8 hodín, no aj potreba spánku je u každého z nás individuálna).

Ďalej sa tvoj stres môže prejavovať, keď dlhodobo hladuješ, a teda buď trpíš anorexiou alebo cielene prijímaš kriticky nízke množstvo kalórií. Tvoje telo je v strese aj pri príliš častých a náročných tréningoch, po ktorých sa nestihne regenerovať. Veľmi častou formou stresu je aj zvýšené psychické vypätie v práci alebo v škole, kedy je na teba vyvíjaný dlhodobo vysoký tlak. Stresovať ťa môže aj partner, rodičia či najlepšia kamarátka.

Ako s tým bojovať?

Na každého platí niečo iné, no základom je zistiť, čo nás stresuje a vyhýbať sa tomu. Ak sú to ľudia, ktorí na nás negatívne vplývajú, mali by sme sa im vyhýbať a obklopiť sa naopak ľuďmi, ktorých máme radi a cítime sa pri nich dobre. Na pracovné, či školské povinnosti je fajn urobiť si harmonogram a riadiť sa ním, pričom doň musíš zaradiť aj čas na oddych. Dopraj si dostatok spánku. Pohyb na čerstvom vzduchu, kontakt so zvieratami a smiech sú ďalšie spôsoby ako môžeš eliminovať stres. Meditácia a dychové cvičenia sa taktiež podieľajú na jeho znižovaní. Ak máš partnera, spoločné chvíle a intímnosti sa tiež významne podieľajú na znižovaní stresu.

zdroj: Image by Free-Photos from Pixabay.com

Nikdy nezabúdaj na to, že aj keď robíš navonok všetko tak, ako sa má, no máš problémy so svojou psychikou a vnútrom, vždy sa to odrazí na tele. A to buď v podobe priberania, chudnutia alebo zvýšenej chorobnosti. Stres patrí medzi najčastejšie príčiny vzniku rozličných chorôb, ktoré sú v konečnom dôsledku omnoho horšie ako pár kíl navyše. Snaž sa preto, aby bolo tvoje fyzické zdravie v rovnováhe s tým psychickým a uvidíš, že všetko pôjde ľahšie.

Komentáre