Stáva sa ti, že v poslednej dobe nedokážeš poriadne spať? Zo sna ťa vždy niečo vytrhne, po prípade máš obrovsky problém vôbec zavrieť oči, vypnúť hlavu a spať? Nie si jediná a nie je to až také nezvyčajné.

Riaditeľ Behavioral Sleep Medicine Program James Findley, Ph.D tvrdí: „ tak ako plynie noc, presúvame cez ľahšie štádiá spánku, takže máme vyššiu pravdepodobnosť, že sa zobudíme“. V skutočnosti podľa doktora Joseho Colona je to istá paralela s jaskynným človekom, ktorý sa počas noci musel prebudiť aby sa uistil, že všetko je v poriadku a mohol ísť naspäť spať. Problém však nastáva, keď tvoje prebudenie trvá dlhšie ako 1 hodinu a to minimálne 3 a viac dní za týždeň. Dôvody sú nasledujúce:

Príliš veľa vody v tele. Občas ťa z postele vyženie potreba ísť na malú. Dôvodom, može byť práve to, že piješ pred spaním veľa vody. Tvoje telo sa snaží zachovať rovnováhu elektrolytov a preto nadbytočnú vodu vylučuje. Skús ju teda trošku obmedziť, alebo do nej pridaj trochu soli.

Si prehriata. Podľa National Sleep Foundation môže byť dôvodom tvojej nespavosti pocit tepla. Skús si otvoriť okno na vetranie a uvidíš, že sa ti bude spať omnoho lepšie.

zdroj: pixabay.com

Používaš svoj telefón tesne pred spaním. Podľa Dr. Richard L. Hansler z John Caroll University vystavovanie očí svetlu počas večerných hodín bráni telu v produkcii melatonínu – spánkového hormónu. Ak si už fakt potrebuješ posielať správy so svojim priateľom alebo kamarátkou tesne pred spaním, zapni si funkciu Night Shift, ktorá eliminuje ostré svetlo.

Piješ veľa alkoholu pred spaním. Síce si povieš, že pohár vínka alebo malé pivo ti pomôže rýchlejšie zaspať, no o kvalite tvojho spánku by sa dalo polemizovať. Po prvé alkohol narúša tzv. REM vázu spánku a po druhé ťa môže prinútiť vstať z postele kvôli bodu číslo 1.

Nemáš dostatočnú fyzickú aktivitu. Jasné ako facka! Pokiaľ máš problém so spánkom, zájdi si do posilňovne a vyskúšaj silový tréning. Najlepšie je ho zaradiť v ranných hodinách, alebo popoludní.

Starneš. Zamyslela si sa niekedy nad tým, prečo starí ľudia nevedia spať? Môže to mať priamy súvis s tým, čo im behá hlavou. Deti vedia zaspať rýchlo, pretože ich zvyčajne nič netrápi. O dospelých sa to však povedať nedá. Poobedňajšie zdriemnutie by tomu mohlo pomôcť.

Spánkové apnoe. Touto poruchou trpia dvakrát častejšie muži. Stáva sa, že počas noci prestaneš dýchať na minimálne 10 sekúnd, a tieto prestávky sa opakujú viac ako 10 krát za hodinu spánku. Dôvodom môže byť porucha v dýchacích svaloch alebo nejaká prekážka v dýchacích cestách. Tvoje telo sa ako obranný mechanizmus prebudí.

Úzkosť a depresia. Sú to problémy, ktoré ti nedajú spávať? Skús sa trošku upokojiť a počas dňa venovať činnosti, ktorá ti pomôže zredukovať stres a úzkosť.

Tvoja strava. Môže to byť hlad alebo pocit plnosti, ktorý ti nedá v noci spávať. Základom je kvalitná a vyvážená strava, s dostatočným množstvo všetkým makroživín a to v ich správnom pomere.

Zdroj: ideapod.com

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.