Videla si bežcov, ktorí behajú tak, že by išli asi aj zarovno s autom? Tak títo bežci už odhalili tajomstvo behania. Ak ešte len začínaš behať, možno by bolo dobré nahliadnuť do zopár ich múdrostí, ktoré sa pravidelným behaním naučili:

Odzadu.sk
Staň sa blogerkou

Dobrí bežci iba nebehajú

Skutoční bežci vedia, že na to, aby si bol dobrým bežcom, len samotný beh nestačí. Ak chceš posunúť svoj výkon na vyššiu úroveň, jednoducho budeš musieť začať aj dvíhať činky, alebo zaradiť iný typ silového tréningu. Dôležitá je samozrejme aj rozcvička a strečing po cvičení.

Pokrok chce čas

Ak len začínaš behať, nečakaj, že za pár týždňov pobežíš maratón. Pri plánovaní svojho bežeckého pokroku zabudni na dni a týždne, ale rátaj s mesiacmi a rokmi. Maratónci sú ľudia, ktorí v skutočnosti trénujú pravidelne rok a viac. Takže choď na to s pokojom Angličana a žiadne preteky – nielenže sa tak vyhneš sklamaniu, ale aj možnému nechcenému zraneniu.

pexels.com

Správny krok je mýtus

Áno, je veľa knižiek a príručiek, kde sa opisuje správny bežecký krok. Ale väčšina rýchlych bežcov hovorí, že viac záleží na vašom tele, ako na samotnom chodidle. Ich trik je v tom, že nerobia veľké kroky, ale snažia sa došlapnúť tak, že ich noha bude zarovno so zbytkom tela.

Tenisky nie sú až také dôležité

Tvoja obľúbená športová značka vyšla na trh s novým vymakaným modelom bežeckých tenisiek a sľubuje majstrovský výkon? Ak máš peniaze navyše a naozaj sa ti páčia, kúp si ich. Ale pre tvoj bežecký výkon je dôležitejšie to, aby ti teniska naozaj sedela dobre na nohe a behalo sa ti pohodlne.

Aby si bola rýchlejšia, behaj pomalšie

Počkaj, čo? Nedáva to zmysel, ja viem…Ale len na prvý pohľad. Pravda je taká, že behať rýchlo vieme všetci, problémom je, len si tú rýchlosť udržať. Preto svoj bežný tréning zameraj skôr na pestovanie výdrže, čo dosiahneš tak, že každý tréning budeš postupne zvyšovať zabehnuté kilometre, namiesto rýchlosti. Ak by si sa každý tréning zameriavala na to, aby si tromfla svoju rýchlosť, dosiahla by si len to, že budeš pretrénovaná, unavená a možno aj viac otrávená zo samotného behu.

pexels.com

Užívaj si krajinkový beh

Ak budeš nabudúce behať, neboj sa využiť aj iný terén ako cestu. Pokojne z nej zbehni a prebehni sa po tráve, alebo v lese. Nerovný a mäkký terén zlepší tvoju atletickú kondíciu a svalstvo sa ti aj rýchlejšie zregeneruje. A bude to aj trošku väčšia zábava, ako stále rovnaký beh po asfalte.

Záleží aj na detailoch

Beh nie je o tom, že sa raz za čas prebehneš po čerstvom vzduchu. Beh je skutočný životný štýl. Na to, aby si bola dobrým bežcom musíš dbať aj na také veci ako dostatok spánku, správnu stravu, hydratáciu a áno, treba sa naučiť aj ovládnuť svoju psychiku, naučiť sa pozitívne myslieť a nevzdávať sa.

 

Zopár výrokov od bežcov na záver:

  • Skutočný beh bolí. Netrénuješ preto, aby ťa to bolelo menej, trénuješ preto, aby si si na tú bolesť zvykol a naučil sa ju zvládnuť.
  • Čím viac behám, tým viac milujem svoje telo. Nie preto, že si myslím, že je nádherné a dokonalé – od toho mám ďaleko. Ale preto, že každým prebehnutým kilometrom sa presvedčím o tom, koľko toho moje telo zvládne.
  • Čo každý bežec pozná? Že prvé dva kilometre ti klamú – neboj sa a never im, ty to dáš.
  • Beh je v skutočnosti vnútorná komunikácia tvojich dvoch častí – jedna ti hovorí, aby si zastal a tá druhá, aby si pokračoval.
  • Niekedy to nie je o zvyšovaní výkonu, niekedy to je jednoducho len terapia.
  • Nebehám preto, aby som vyhrával závody, ale preto, aby som vyhral sám nad sebou – bol silnejší, rýchlejší, odolnejší a cítil tú voľnosť, ktorú ti dá len beh.
  • Nebehám preto, že milujem pocit z behania, ale preto, že behanie ma učí milovať život.
  • Logika bežca: Som unavený, asi sa pôjdem prebehnúť.
  • A jeden špeciálne pre baby: Behaj tak, akoby bol fešák pred tebou a „úchylák“ za tebou.