Môžeš sa od rána do večera usmievať na ľudí, baviť ich svojím humorom či sa tváriť ako bezstarostný človek. Avšak, za našimi maskami, ktorými sa prezentujeme navonok, častokrát skrývame niečo, čo trápi a zožiera naše vnútro. Sú to veci, ktoré nevieme dostať z hlavy, a aj keď tušíme, že by sme ich mali riešiť, nedokážeme o tom niekomu povedať. 

Máme strach z toho, že nás budú považovať za bláznov či nás vysmejú alebo nebudú brať na vedomie, že tým chceme požiadať o pomoc. No práve o tom treba hovoriť nahlas, pretože rôzne psychické trápenie a duševné problémy sú medzi nami oveľa častejšie, akoby sa ti mohlo zdať.

Poď sa pozrieť na najčastejšie znaky toho, že možno aj ty niečím podobným trpíš. 

Cítiš sa chorá, aj keď si úplne fit

Aj keď si v dobrej kondícii a reálne nemáš žiadne zdravotné problémy, neustále máš pocit, že ti je zle od žalúdka, bolí ťa hlava či prichádza nevoľno. Zdá sa ti, akoby ťa často napínalo, aj napriek tomu, že k ničomu nedôjde. Je veľmi pravdepodobné, že za to môže práve psychické napätie a stres, ktoré vo svojom živote zažívaš. To, čo ťa trápi v hlave je tak silné, že sa to prejavuje falošnými ťažkosťami.

Premýšľaš o svojom vzhľade v negatívnom svetle

Takmer každý človek rieši svoj vzhľad. V dnešnej dobe plnej „dokonalých“ ideálov, to nie je nič nezvyčajné. Niekto chce byť chudší, iný nabrať svaly, niekto mať dlhšie vlasy, rovnejšie zuby, … a tak ďalej.

Problém však nastáva vtedy, ak o svojom výzore premýšľaš denne a len v negatívnom svetle. Nevidíš na sebe nič dobré a hovoríš si, že sa priam nenávidíš.

Máš pocit, že za všetko zlé môžeš iba ty

Si už unavená z toho, že sa ti nič nedarí. Zdá sa ti, že zlyhávaš v každom smere – pracovnom i osobnom. A čo je ešte horšie, máš pocit, že za všetko zlé, čo sa udeje tebe či tvojmu okoliu, nesieš zodpovednosť. Hľadáš vinu v sebe, dookola sa pýtaš, prečo si veci neurobila inak, a zožiera ťa fakt, že nevieš ovplyvniť minulosť.

Myslíš si o sebe, že nie si dostatočne dobrá a pre svojich blížnych predstavuješ iba záťaž, ktorá im prináša problémy.

Nový deň pre teba znamená nový boj

Každé ráno sa prebúdzaš s myšlienkou na to, čo ti nový deň prinesie. A na 99 % sú to pocity strachu, bezmocnosti či trápenia sa. Máš pocit, že nežiješ život tak, ako by si chcela. Že si na nesprávnom mieste, máš okolo nesprávnych ľudí a vlastne, nič ti neprináša radosť a naplnenie. Pre spaním premýšľaš o tom, aké by to bolo odísť a začať odznova.

Ako si pomôcť?

Tieto body patria k veľmi bežným situáciám, ktoré dnes častokrát zažívajú nie len ženy, ale i muži. Môže za to čiastočne aj doba, v ktorej žijeme. Všetci sa niekam ponáhľajú a chcú byť najbohatší, najkrajší, najúspešnejší… Všetko sa mení každým dňnom, a my toto tempo nedokážeme stíhať a ani spracovať. Tento večný tlak vie byť ozaj vyčerpávajúci. Mnohí mladí ľudia sa cítia o dosť starší, unavení a aj frustrovaní.

Zároveň je to však aj doba, kedy sa za tieto „problémy“ nemusíš hanbiť. Hovor o nich nahlas ľuďom, ktorým dôveruješ alebo môžeš vyhľadať aj odbornú pomoc u psychológa. Už dávno sa to nepovažuje za niečo „nenormálne“. V zahraničí je to priam trend. Väčšina z nás sa cíti nekomfortne, keď si predstaví, že by mala riešiť svoje myšlienky a pocity s cudzím človekom. Vôbec si ale nemusíš pripadať ako blázon. Od toho sú tu, ako keď potrebuješ navštíviť zubára, jednoducho, keď ťa niečo bolí, ideš to riešiť. A takisto tam chodíš aj na preventívku skontrolovať, či je všetko v poriadku.

Svojej duši môžeš uľaviť iba vtedy, ak z nej všetko zlé vypustíš von.

Ak ti predsa len odborná pomoc dôjde až príliš zaväzujúca, mala by si aspoň ty sama urobiť všetko pre to, aby si sa cítila lepšie. Tieto veci majú pozitívny vplyv:

  • dbaj na správnu životosprávu, tá totiž vo veľkom ovplyvňuje naše správanie, myslenie i vnútornú pohodu, ako sa hovorí – telo je náš chrám, a pokiaľ budeš jesť samé nezdravé, ťažké či mastné jedlá, tvoje telo ti to vráti,
  • maj pravidelný a kvalitný spánok, ten veľa lieči,
  • venuj sa cvičeniu, to má efekt nie len na telo, ale najmä na vyčistenie hlavy, o endorfínoch si už určite počula,
  • tráv viac času v prírode, pôsobí ozdravne a harmonicky aj pre dušu,
  • vyhľadávaj predovšetkým programy za denného svetla, práve jeseň a zima nás vedia trochu potrápiť svojou pochmúrnosťou, ktorá sadá na našu náladu, o to viac si vychutnaj každý slnečný lúč,
  • dopraj si niekoľkokrát týždenne relax v podobe meditácie či uvoľňujúceho kúpeľa,
  • vytvor si svoj vlastný denný režim, do ktorého zahrnieš aspoň hodinu iba sama pre seba,
  • venuj sa aspoň raz týždenne svojim záľubám,
  • viac čítaj – vyberaj si knihy, ktoré sú ti blízke alebo by ťa mohli motivovať k zmene k lepšiemu,
  • stretávaj sa s ľuďmi, pri ktorých sa cítiš príjemne a sama sebou.
Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.