Medzi veľmi časté novoročné predsavzatie patrí aj to, že chceme tráviť menej času na svojich mobiloch. Aj keď si to nepriznávame, stali sme sa závislými na sociálnych sieťach a nedokážeme si predstaviť deň bez mobilu v ruke a bez toho, aby sme skontrolovali, čo sa deje okolo nás.

Teraz je preto ideálny (a najvyšší) čas, aby si si dopriala digitálny detox. Najlepší efekt docieliš tak, keď sa sociálnych sietí zbavíš na istý čas úplne. Zo začiatku to však pre teba môže byť šok, tak si napríklad vymedz 10, 20 alebo maximálne 30 minút denne, kedy odpíšeš na správy a pozrieš si to, čo ťa zaujíma. A časom tento čas skracuj.

A čo všetko ti môže digitálny detox priniesť?

Budeš mať viac času

Tiež je tvoja obľúbená výhovorka, že nemáš čas? Nemáš čas na cvičenie, nemáš čas na vzdelávanie sa, nemáš čas na chodenie von, nemáš čas na čítanie, sledovanie seriálu a podobne. Ale koľko času reálne tráviš na sociálnych sieťach alebo sledovaním videí na YouTube?

Niekedy sa ti to ani nezdá, ale nazbiera sa aj niekoľko hodín. Lebo pár minút ráno, pol hodina na obed, ďalších pár minút v autobuse, poobede a ešte aj pred spaním. A teraz si predstav, že by si zrazu mala čas konečne aj na veci, ktoré by si len chcela robiť, no vyhovárala si sa, že nemáš kedy. Je na tebe, ako tento čas využiješ, ale určite to bude efektívnejšie, ako neustále scrollovanie nástenky.

Nebudeš mať toľko stresu

Prečo bývaš v strese? Lebo nestíhaš a nemáš na nič čas. A prečo nemáš na nič čas? Odpoveď si sa už dozvedela vyššie. Taktiež nebudeš sledovať negatívne správy a ešte horšie komentáre, ktorých je plný internet. Nebudeš obklopená dokonalosťou z Instagramu, kvôli ktorej sa cítiť menejcenne a závidíš ostatným ich úžasné životy.

Zrazu si uvedomíš, že sú aj dôležitejšie veci než to, kto dostal koľko lajkov. Začneš si viac vážiť svoj čas, ktorý môžeš stráviť napríklad so svojimi priateľmi alebo blízkymi. Budeš mať lepšiu náladu a viac sa budeš aj usmievať.

Lepšia koncentrácia

Ak musíš na niečom pracovať, zlepší sa aj tvoja koncentrácia a sústredenie. Vieš prečo? Pretože nebudeš brať každých pár minút mobil do ruky po tom, čo ti pípne nová notifikácia. Nebudeš premýšľať nad tým, či niekto nepridal novú zaujímavú storku. Zameriaš sa na to, na čo musíš.

Zlepší sa ti spánok

Z každej strany počúvame, že modré svetlo z displejov znižuje kvalitu spánku a aspoň polhodinu až hodinu pred spánkom by sme sa už na mobil alebo tablet nemali pozerať. A čo robíme? Presný opak. S mobilom v ruke si líhame do postele a scrollujeme až do bezvedomia. A potom sa čudujeme, že nedokážeme zaspať, že sa v noci často budíme, ráno sme unavené a máme celkovo nekvalitný spánok.

Mobil by si mala vymeniť radšej za knihu a v posteli si prečítať pár strán. Uvidíš, že po čítaní sa ti bude zaspávať oveľa lepšie.

zdroj: Unsplash/Laura Chouette

Tipy na úspešný digitálny detox:

1. Daj vedieť svojim blízkym a priateľom, že si dávaš detox. Inak by sa mohlo stať, že by ťa bombardovali správami alebo by sa urazili, že im neodpisuješ.

2. Ak potrebuješ niečo vyriešiť, radšej danej osobe zavolaj. Je to dokonca rýchlejšie, než by si to vypisovala.

3. Vypni si notifikácie na aplikáciách.

4. Najlepšie je, ak si na určitý čas dané aplikácie aj vymažeš, aby ťa nelákali.

5. Používaj aplikácie alebo stránky, ktoré ti zabránia ísť na sociálne siete. Môžeš si nastaviť, na aký dlhý čas.

Prihlasujem do newslettera...

Dostávaj najlepšie novinky z Odzadu

Prihlásením sa do newslettera súhlasíte s podmienkami ochrany súkromia.